تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

با وجود تشکیل الگوی نزولی در نمودار نفت خام سبک آمریکا و تحقق هدف این الگو در سطح ۱۰۱٫۷۲ دلار/بشکه، احتمال تشکیل الگوی ادامه دهنده کاهشی وجود دارد.

لذا با در نظر گرفتن مقاومت قیمت در سطح ۱۰۳٫۶۰ می توان بر روی معامله فروش با حد سود ۱۰۰٫۵۶ حساب کرد که البته این سناریو در صورت شکست سطح ۱۰۰٫۹۷ تا سطوح ۱۰۰٫۵۶ و حتی ۹۸٫۶۸ محقق خواهد شد. در غیر این صورت باید منتظر ماند و حرکت بازار را دنبال کرد.

هفته گذشته با شکسته شدن سطح حمایت ۱۰۱٫۷۲ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) محدوده تارگت ۱۰۰٫۵۶ بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی مشخص شده است که می توان با توجه به ایجاد سقف قیمت در سطح مقاومت ۱۰۳٫۶۰ برای کاهش قیمت برنامه ریزی کرد.

قیمت جهانی نفت خام سبک آمریکا در حالی در اوایل معاملات روز جمعه تا سطح ۱۰۰٫۹۷ کاهش یافته بود که ناگهان به دلیل نگرانی از بالا گرفتن تنش روسیه و غرب بر سر بحران اوکراین دوباره افزایش یافت.

به محض اینکه دولت پنتاگون اعلام کرد که انتقال سیستم های موشکی از روسیه به جدایی طلبان اوکراین بزودی انجام خواهد شد جریان کاهش قیمت نفت روند برعکس را پیش گرفت و در یک لحظه از سطح ۱۰۰٫۹۷ تا ۱۰۲٫۵۱ صعود کرد اما در پایان معاملات در نرخ ۱۰۱٫۹۵ بسته شد.

در حرکت صعودی نفت ، چنانچه در هفته جاری افزایش تنش ها بر سر مسئله اوکراین و کاهش ذخیره سازی های نفت آمریکا مورد توجه قرار گیرد ، در صورت بسته شدن قیمت در تایم زمانی ۱ ساعته در بالای سطح ۱۰۳٫۶۰، می توان انتظار ادامه حرکت صعودی را تا سطح ۱۰۴٫۷۶ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) داشت.

به باور ما تنها با ادامه جنگ و ایجاد شرایط عدم ثبات امنیتی در منطقه خاورمیانه و اوکراین، قیمت نفت می تواند افزایش یابد و همین یک موتور محرک کافی است تا روند حرکت بازار نیز تحت شعاع قرار گیرد و خریداران نفت از این شرایط به نفع خود بهره خواهند گرفت و در حرکت کاهشی شکسته شدن سطح ۱۰۰٫۹۷ دلار/بشکه زمینه را برای کاهش بیشتر فراهم می آورد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم تا زمانیکه قیمت آن در زیر سطح مقاومتهای ۱۰۸٫۶۲ و ۱۰۸٫۷۱ دلار/بشکه قرار دارد، بتواند مجدد به زیر سطح ۱۰۷٫۶۲ کاهش یابد که این هدف را قرار گرفتن قیمت در موج کاهشی c تایید می کند.

همانطور که قبلا نیز عرض کردم از نظر تحلیل تکنیکال این سومین موج از چرخه سه موجی می باشد که از سطح ۱۰۸٫۶۲ (بالاترین سطح روز ۱۸ جولای) آغاز گردیده است و به احتمال زیاد بتواند به اندازه ی طول موج اول یعنی موج a حرکت داشته باشد و در صورت شکست سطح حمایت ۱۰۷٫۰۰  قیمت نفت برنت را تا سطح ۱۰۶٫۰۱ پایین آورد.

این سطح حمایت مهم در نمودار زیر در نزدیکی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از افزایش ۱۰۴٫۳۹ (پایین ترین سطح روز ۱۵ جولای) به ۱۰۸٫۶۲ قرار گرفته است.

سطح مقاومت نیز بر روی نرخ ۱۰۸٫۶۲ و ۱۰۸٫۷۱ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) وجود دارد و تنها به شرط شکسته شدن این سطح می بایست در فرضیه معاملاتی تجدید نظر کرد.

بنابراین در صورت ادامه روند نزولی قیمت نفت برنت، احتمال فرود قیمت تا نرخهای ۱۰۷٫۶۲ و ۱۰۷٫۰۰ و پس از آن سطح ۱۰۶٫۰۱ وجود دارد خصوصاً اگر امروز سطح حمایت ۱۰۷٫۰۰ شکسته شود، حرکت نزولی نفت برنت تا حدود سطح ۱۰۶٫۰۱ دلار/بشکه قطعاً محقق خواهد شد که در نمودار زیر این هدف مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت