تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

بیانیه نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا (FOMC) امشب راس ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد و به احتمال زیاد می تواند تا حد زیادی وضعیت آتی را مشخص کند و نشان خواهد داد که کمیته سیاستگذاری پولی تا چه میزان به افزایش نرخ بهره نزدیک است.

بازار از این جهت به انتشار این بیانیه علاقمند است که ممکن است اطلاعاتی در خصوص تغییر نرخ بهره منتشر شود. در شرایط حاضر، هر گونه افزایش در نرخ بهره عمدتاً متکی به آمارهای اقتصادی است و از این رو می بایست امروز در انتظار انتشار آمار تولیدات ناخالص داخلی (GDP) و روز جمعه در انتظار آمار اشتغال (NFP) بود.

با در نظر گرفتن چنین وضعیتی، می توان انتظار داشت که پس از نشست FOMC، شاهد افزایش قیمت دلار آمریکا و کاهش اونس طلا به سوی سطح حمایت ۱۲۹۱ باشیم هرچند که پیش بینی نمی شود این حرکت با قدرت ادامه داشته باشد اما از نظر تحلیل تکنیکال چنانچه امروز سطح حمایت ۱۲۹۱ با قدرت شکسته شود می تواند زمینه را برای کاهش به سوی سطح ۱۲۸۳ فراهم آورد.

انتظار می رود، امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران شاخص مقدّم میزان رشد فصلی اقتصادی آمریکا با افزایش به ۳٫۱%+ برسد که در این صورت، می تواند موجب ایجاد حرکت کاهشی برای اونس طلا شود.

پس از آنکه در این چند هفته گذشته آمارهای اقتصادی مهم و مثبتی در آمریکا منتشر گردید، احتمال افزایش نرخ بهره و اعمال سیاستهای انقباضی در نیمه دوم سال آینده از سوی بانک مرکزی آمریکا (FOMC) بیشتر شده است.

در نمودار ۱ ساعته اونس طلا مشخص است که این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی C تشکیل شده است که قبلا موجب برگشت و اصلاح قیمت به ۱۳۱۲٫۱۰ (بالاترین سطح روز ۲۹ جولای) گردید.

به باور ما موج نزولی قیمت که دیروز از سطح ۱۳۱۲٫۱۰ آغاز شده است نشان دهنده از سرگیری همین موج نزولی C می باشد که این موج به ترتیب در قالب سه موج a , b , c شکل گرفته است و قیمت اونس طلا در این موج حتی ممکن است تا حدود سطح ۱۲۷۱ (خط فیبوناچی) کاهش یابد.

برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی اونس طلا محدود به سطح مقاومت ۱۳۰۳ خواهد بود اما اگر حرکتی برخلاف روند فعلی صورت گیرد و در واکنش به اخبار امروز از بالا سطح ۱۳۱۲ شکسته شود می توان انتظار داشت که حرکت افزایشی قیمت بار دیگر به سطح ۱۳۲۴ نزدیک شود.

بنابراین اگر امروز سطوح مقاومت ۱۳۰۳ و ۱۳۱۲ مانع از ادامه حرکت افزایشی شوند، می توان به انتظار کاهش قیمت به هدف ۱۲۹۱ و در صورت شکست آن منتظر فرود تا سطح ۱۲۸۳ بود که این سطوح در نمودار زیر مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا