تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

سرانجام اتفاقی که در انتظار آن بودیم رخ داد و دیروز قیمت نفت خام سبک آمریکا تا نزدیکی سطح ۱۰۰٫۱۹ دلار/بشکه کاهش یافت و برای امروز نیز پیش بینی می کنیم که مجدد به این سطح نزدیک شود و چنانچه بتواند این سطح را بشکند تا حدود سطح ۹۹٫۸۱ کاهش می یابد.

در نمودار زیر کاملا به وضوح مشخص است که این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی از موج کاهشی c قرار گرفته است که در واقع سومین موج از چرخه سه موجی می باشد که از سطح ۱۰۳٫۳۴ (بالاترین سطح روز ۲۳ جولای) تشکیل شده است.

تا زمانیکه قیمت این سطح حمایت را لمس نکند بعید به نظر می رسد که این موج به این زودی تکمیل شود. قبلا نیز عرض کردم سقف دو قلوی ایجاد شده در اطراف سطح ۱۰۳٫۳۴ به هدف ۱۰۰٫۱۹ اشاره دارد.

از سوی دیگر بررسی سطوح فیبوناچی از افزایش ۹۸٫۶۸ (پایین ترین سطح روز ۱۵ جولای) به ۱۰۳٫۴۵( بالاترین سطح روز ۲۲ جولای) هدف ۹۹٫۸۱ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) را نشانه گرفته است که در صورت شکست ۱۰۰٫۱۹ این هدف تحقّق می یابد.

سطح مقاومت قیمت نیز بر روی ۱۰۱٫۶۰ و بالاتر از این سطح نیز مقاومت مستحکمی بر روی نرخ ۱۰۲٫۵۰ قرار گرفته است و تا زمانیکه قیمت در زیر این سطوح قرار دارد ، این امر دلیلی جز تضعیف واقعی نفت خام سبک آمریکا به سوی سطح ۱۰۰٫۱۹ و حتی ۹۹٫۸۱ دلار/بشکه ندارد که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال با توجه به اینکه قیمت آن دوباره به سطح ۱۰۷ دلار/بشکه نزدیک شده است، انتظار داریم که بزودی از دامنه خنثی و باریک خود خارج شود و به زیر این منطقه کاهش یابد.

همانطور که دیروز اشاره کردیم این محدوده خنثی بین بالاترین سطح روز ۱۸ جولای یعنی سطح ۱۰۸٫۶۲ و خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از افزایش ۱۰۴٫۳۹ (پایین ترین سطح روز ۱۵ جولای) به ۱۰۸٫۶۲ تشکیل شده است.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که تثبیت قیمت در این محدوده خنثی بیش از حد به طول انجامیده است و ممکن است که به زودی پایان یابد و از این روند خنثی و باریک خارج شود.

با نگاهی دقیق تر به نمودار پایین متوجه می شویم که قیمت نفت برنت پس از آنکه در روز ۱۸ جولای سطح ۱۰۸٫۶۲ را لمس کرد دیگر موفق نشد که به بالای این سطح دست یابد و از این رو پیش بینی می کنیم که بار دیگر فشارهای نزولی بر نفت برنت آغاز شود.

در حرکت کاهشی نفوذ قیمت به زیر سطح ۱۰۶٫۸۰ موجب تایید شکست ۱۰۷ می شود که می تواند هدف نزولی ۱۰۶٫۰۱ دلار/بشکه را مشخص سازد و این سطح بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از افزایش ۱۰۴٫۳۹ به ۱۰۸٫۶۲ قرار گرفته است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت