تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز، مهمترین خبر بازار اعلام گزارش ماهانه اشتغال (NFP) در ایالات متحده آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران است. آمارهای این دوره به این علت اهمیت دارد که در شرایط فعلی، افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو به انتشار آمارهای اقتصادی مهم و از جمله وضعیت اشتغال وابسته است.

آمار NFP ایالات متحده در این دوره احتمالاً با نوسانات قابل توجه همراه باشد زیرا پیش بینی های مختلفی در مورد آن وجود دارد و بازار به خوبی می داند که این آمار، بر سیاستهای آتی بانک فدرال (خصوصاً درباره افزایش نرخ بهره) تاثیر خواهد داشت.

پیش بینی بازار برای ماه جولای ایجاد ۲۳۰۰۰۰ هزار فرصت شغلی جدید در بخش غیر کشاورزی (NFP) و تثبیت نرخ بیکاری در همان عدد قبلی ۶٫۱% است. با این حال، اعلام منفی گزارش اشتغال بخش خصوصی (ADP)- که روز چهارشنبه اعلام شد- احتمال کاهش آمارهای این ماه را بیشتر کرده است.

به باور ما، در صورت اعلام بهتر از حد انتظار آمارهای این دوره (بالاتر از ۲۳۰۰۰۰) و همچنین در صورتیکه میزان درآمدهای نقدی ساعتی بیشتر از پیش بینی ها (۰٫۲%) اعلام شود، احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا زودتر از آنچه که بازار از هم اکنون انتظار دارد بوجود خواهد آمد که در این صورت می توان به انتظار استمرار حرکت نزولی اونس طلا باشیم.

در مقابل، اعلام ضعیف و کمتر از حد انتظار (پایین تر از ۲۳۰۰۰۰) و در صورتیکه نرخ بیکاری (۶٫۱%) افزایش یابد و همچنین میزان درآمدهای نقدی ۰٫۲% یا پایین این عدد اعلام شود، برای اونس طلا مثبت خواهد بود و فرصتی برای احیا و جبران حرکت نزولی خود به سطح ۱۲۹۷ بدست خواهد آورد.

از نظر تحلیل تکنیکال نیز همانطور که در نمودار زیر مشخص است با توجه به شکست سطح حمایت ۱۲۸۳ در موج نزولی C انتظار داریم حرکت قیمت در روندی نزولی به سوی ۱۲۷۱ ادامه یابد که این مشروط به شکست کامل سطح حمایت مهم و کلیدی ۱۲۸۰ می باشد.

به باور ما، سطوح فعلی برای ورود به پوزیشن فروش چندان جالب نیست و قبل از آنکه حرکت کاهشی جدیدی را شروع کنیم، قیمت می باید حتما در سطوح پایین ۱۲۸۰ خود را تثبیت کند تا در نمودار زیر اهداف ۱۲۷۱ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) و ۱۲۵۰ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) محقق شوند.

بنابراین چنانچه امروز حرکت کاهشی قیمت اونس طلا قادر به تثبیت در پایین سطح ۱۲۸۰ باشد، می توان به استمرار کاهش تا سطوح ۱۲۷۱ و ۱۲۵۰ امیدوار بود، در غیر این صورت باید احتیاط کرد زیرا اگر در واکنش به خبر امروز، آمار اشتغال کمتر از پیش بینی ها باشد و نرخ بیکاری با افزایش روبرو شود، این خبر می تواند موجب افزایش قیمت اونس طلا گردد و چنانچه از بالا سطح مقاومت ۱۲۹۷ با قدرت شکسته شود خریداران قیمت را تا سطوح ۱۳۰۳ و ۱۳۱۲ بالا خواهند برد.

در هر صورت همانطور که در بالا عرض کردم گزارش امروز اشتغال آمریکا، می تواند جهت حرکت آتی اونس طلا را معین کند. بهتر است تا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتظر بمانیم.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا