تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده 

EurUsd:

امروز در ایالات متحده آمریکا اخبار وضعیت اشتغال برای ماه جولای منتشر خواهد شد. در این گزارش، شاخصهای مرتبط با بازار کار اعلام می شوند که مهمترین آنها نرخ بیکاری یا به عبارتی درصد تعداد بیکاران و (NFP) تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه (به استثنای مشاغلی که در حوزه کشاروزی ایجاد شده است) می باشد که این شاخص تعداد کارکنانی را که چه به صورت پاره وقت و یا تمام وقت در بخشهای خصوصی و دولتی آمریکا مشغول بکار شده و حقوق دریافت کرده اند را معین می کند.

علاوه بر این دو مولفه بسیار مهم که همواره مورد توجه بازار بوده اند و واکنشهای متعددی را به همراه داشته اند، میانگین کار هفتگی و میانگین درآمد ساعتی نیز از دیگر شاخصهای وضعیت اشتغال است که همگی در اولین جمعه هر ماه میلادی منتشر می شوند.

با نگاهی به سابقه وضعیت اشتغال در سال جاری می توان دید که میزان اشتغال رو به افزایش بوده است و برای این ماه نیز پیش بینی می شود که برای پنجمین ماه متوالی بالای مرز ۲۰۰۰۰۰ اعلام شود. اما هنوز میزان درآمدها و دستمزدها تغییری نداشته و در ماه جولای نیز پیش بینی می شود همان ۰٫۲% اعلام شود.

هرچند که در طی چند ماهه گذشته میزان اشتغال با رشد همراه بوده است، اما نکته مهم آن است که آیا بازار کار در وضعیت مناسبی قرار دارد که بتوان برای تغییر سیاسیتهای پولی و افزایش نرخ بهره بدان استناد کرد؟

به عبارت دیگر، با توجه به اینکه رشد اقتصادی در ایالات متحده رشد یافته و تولید ناخالص داخلی که دو روز گذشته اعلام شد نیز مبیّن این موضوع است، آیا می توان انتظار داشت با تغییر مثبت در وضعیت بازار کار، نرخ بهره بانکی در سال آینده افزایش یابد؟

این سوالی است که ذهن بازار را کاملاً به خود جلب کرده است و امروز با اعلام گزارش اشتغال، تردیدها در این زمینه کاهش خواهند یافت. در صورت اعلام ضعیف وضعیت اشتغال، بازار به این نتیجه نهایی خواهد رسید که افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا قطعاً برای نیمه اول سال آینده ممکن نیست و دلار در برابر ارزهای اصلی اندکی اصلاح خواهد کرد.

به یاد داشته باشیم که روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا در خصوص بازار اشتغال از عبارت ” سست و شل” استفاده کرد که نشان دهنده کم فعالیتی بازار اشتغال و حساسیت بانک مرکزی آمریکا نسبت به آن است.

همچنین بانک مرکزی آمریکا هیچ اشاره ای به نرخ بهره نکرد که نشان دهنده عدم تمایل بانک مرکزی به افزایش آن است. اما از سوی دیگر، اعلام افزایش میزان اشتغال، حدس و گمان ها در خصوص احتمال تغییر رویکرد بانک فدرال به افزایش نرخ بهره را بیشتر خواهد ساخت! در چنین وضعیتی خریداران دلار با اعتماد به نفس بیشتری وارد بازار خواهند شد.

در زوج ارز یورو – دلار آمریکا امروز بسیاری از معامله گران به انتظار اعلام این خبر هستند و از این رو، بازار در روندی خنثی مابین نرخهای ۱٫۳۳۶۵ و ۱٫۳۴۰۰  قرار گرفته است تا با شکست کامل یکی از سطوح حمایت ۱٫۳۳۵۰ (اطراف خط میانگین متحرک ۱۰۰ هفته) و یا مقاومت ۱٫۳۴۰۵ جهت بازار حداقل در معاملات امروز مشخص گردد.

در زوج ارز دلار- ین ژاپن نیز تلاش قیمت در رسیدن به سطوح ۱۰۳٫۱۵، ۱۰۳٫۲۰ و ۱۰۳٫۳۰ می باشد و تقریبا همه اندیکاتورهای نمودار تحلیل تکنیکال و شکست قدرتمند ابر ایچیموکو در نمودار زیر، قیمت را در مسیر افزایشی به سوی سطح ۱۰۴٫۰۰ و ۱۰۴٫۲۰ نشان میدهند که در نمودار زیر مشخص است.

در حرکت اصلاحی و نزولی نیز باند حمایتی احتمالی قیمت در محدوده ۱۰۲٫۶۰ و ۱۰۲٫۵۰ قرار دارند و نقاط ۱۰۲٫۳۰ و ۱۰۲٫۲۳ (خط تنکان سن) و ۱۰۲٫۱۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) و سپس محدوده ۱۰۱٫۹۵ تا ۱۰۱٫۹۲ ( منطقه پوشش ابر ایچیموکوی) برای قیمت این زوج ارز بسیار با اهمیت هستند و حتی در این مسیر، می توان با فرود قیمت به نرخهای پایین حول و حوش ۱۰۲٫۶۰ ، ۱۰۲٫۵۰ و ۱۰۲٫۳۵ و ۱۰۲٫۲۰ اقدام به ورود در پوزیشن خرید کرد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جفت ارز دلار- ین ژاپن

ین ژاپن