تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

طی روزهای گذشته قیمت نفت خام سبک آمریکا روند منفی داشته است و این معاملات در ادامه ریزش اخیر از سطح ۱۰۷٫۷۳ دلار/بشکه (بالاترین سطح روز ۲۰ ژوئن) بوده است.

موج کاهشی قبلی قیمت، با شروع از سطح ۱۰۵٫۲۵ (بالاترین سطح روز ۲۲ جولای) بسیار پر قدرت عمل نموده است ولی اکنون طی ۲۴ ساعته اخیر معاملاتی، یک اصلاح قیمت در نفت خام رخ داده که همچنان هم قیمت آن را بالای سطح ۹۷٫۵۴ نگه داشته است.

هنوز از طرف شاخصهای تحلیل تکنیکال، سیگنالی مبنی بر صعود در دست نیست اما امکان کم شدن شتاب نزول و همچنین توقف چند روزه قیمت در یک باند محدود به ۹۶٫۵۳ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) وجود دارد.

امکان این امر وجود دارد که این محدوده قیمتی در فاصله ۹۶٫۵۳ و ۹۷٫۵۴ باشد و لازم است قیمت برای مدتی در حدود سطح ۹۷٫۵۴ مورد بررسی قرار گیرد که این سطح محل برخورد قیمت به سطح ۶۱٫۸ درصدی فیبوناچی از افزایش ۹۱٫۲۴(پایین ترین سطح روز ۹ ژانویه) به ۱۰۷٫۷۳ (بالاترین سطح روز ۲۰ ژوئن) می باشد.

این سطح در نزدیکی سطح ۹۷٫۳۷ (پایین ترین سطح روز ۱۷ مارس) می باشد. از آنجایی که قبلا سطح حمایت ۹۹٫۴۹ که بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی قرار گرفته موجب اصلاح و برگشت قیمت شده بود برای سطح حمایت ۹۷٫۵۴ و ۹۷٫۳۷ نیز انتظار چنین حرکتی را داریم.

بنابراین بررسی نمودار نفت خام فعلا قیمت را در حال تشکیل یک باند حمایتی در ۹۷٫۵۴ و ۹۷٫۳۴ نشان میدهد و بدین ترتیب باید با تامل فراوان این منطقه را زیر نظر گرفت و حتی اگر هم کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا داشته باشیم این کاهش محدود به سطح ۹۶٫۵۳ می باشد و این موج در نمودار زیر بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی از موج نزولی c که قبلا از سطح ۱۰۵٫۲۵ شروع شده قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که امروز موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا راس ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و انتظار میرود از رقم قبلی ۳٫۷- میلیون بشکه به ۱٫۱- میلیون بشکه کاهش یابد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

قیمت نفت برنت دریای شمال در ناحیه بالای باند حمایتی ۱۰۴٫۱۴ دلار/بشکه قرار دارد و همانطور که در نمودار زیر مشخص است با حمایت در برخورد با سطح ۳۸٫۲ درصدی فیبوناچی مواجه شده است، حال برای امروز شرایط برگشت قیمت به سطح ۱۰۵٫۷۹ مهیا شده است.

در نمودار زیر این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج کاهشی c تشکیل شده است که سومین موج از چرخه سه موجی می باشد که از سطح ۱۱۵٫۷۱ (بالاترین سطح روز ۱۹ ژوئن) آغاز گردیده است.

با توجه به اینکه حرکت پنج موجی قیمت که قبلا از سطح ۱۰۸٫۴۶ (بالاترین سطح روز ۲۵ جولای) شروع شده بود تکمیل گردیده است، این احتمال قویاّ وجود دارد که برای امروز شاهد این حرکت اصلاحی باشیم.

از این رو برای امروز اولین هدف دسترسی به سطح ۱۰۵٫۷۹ یعنی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی می باشد که اگر این سطح نیز شکسته شود می تواند قیمت را تا حدود سطح ۱۰۶٫۸۲ برساند که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی قبلی می باشد که از سطح ۱۱۵٫۷۱ (بالاترین سطح روز ۱۹ ژوئن) آغاز شده است.

بنابراین برای معاملات امروز تا زمانیکه قیمت بالای سطح حمایت ۱۰۴٫۱۴ قرار دارد، پیش‌ بینی می شود که احتمال برگشت قیمت نفت برنت از این ناحیه به سوی سطح ۱۰۵٫۷۹ دلار/بشکه بالا باشد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال

نفت برنت