تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده 

EurUsd:

این زوج ارز از ابتدای هفته تا کنون در نوار بسیار باریکی حرکت می کند و سکوت قابل تاملی بازار را فرا گرفته است. علت اصلی این سکوت انتظار برای شکست یکی از سطوح ۱٫۳۳۳۳ و ۱٫۳۴۴۵ است تا جهت قیمت در کوتاه مدت مشخص شود.

قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد . سکوت این چند روز بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند ، در آینده نه چندان دور را تقویت می کند.

از نظر تحلیل تکنیکال حرکت اصلاحی یورو به نظر زودگذر می رسد، سطح مقاومت اولیه همانطور که روز گذشته گفتیم بر روی نرخ ۱٫۳۳۸۹ (خط تنکان سن) قرار دارد. در همین مسیر، مقاومت مستحکمی بر روی نرخ ۱٫۳۴۱۰ (بالاترین قیمت روز ۱۱ اوت) و ۱٫۳۴۳۱ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) پس از آن ۱٫۳۴۴۵  و ۱٫۳۴۵۰ تشکیل شده اند و حتی در سطوح ۱٫۳۴۶۰ ، ۱٫۳۴۷۰ ، ۱٫۳۴۹۰ و ۱٫۳۵۰۰ سفارشات فروش چیده شده اند.

در حرکت نزولی، سطح حمایت اصلی بر روی منطقه ۱٫۳۳۳۳ و ۱٫۳۳۳۰ و پس از آن ۱٫۳۳۱۷ (کف ابر اندیکاتور هفتگی ایچمیوکو) واقع شده اند که خریداران همچنان در نزدیکی این منطقه دستورات خرید دارند و تنها به شرط سقوط قیمت به زیر سطح ۱٫۳۳۱۷، هدف ۱٫۳۳۰۰ و ۱٫۳۲۹۵ را نمایان خواهد کرد.

با توجه استمرار حرکت کاهشی یورو و احتمال ادامه آن، باز هم باید اقرار کنیم که اکنون روند نزولی که پیشتر به آن تکیه کرده بودم همچنان معتبر است و اکنون باید استراتژی فروش یورو در نرخهای بالای ۱٫۳۴۲۰ و ۱٫۳۴۳۰ را بکار بگیریم.

در سایر تحولات، امروز بانک مرکزی انگلیس (BoE) “گزارش تورم فصلی” خود را منتشر کرد که نشان می داد، میزان تورم در بخش دستمزدها در سال جاری، احتمالاً از رقم قبلی ۲٫۵% به ۱٫۲۵% و در سال آینده از ۳٫۵% به ۳٫۲۵% کاهش خواهد یافت و فحوای این گزارش به عدم افزایش نرخ بهره بانک مرکزی در سال جاری اشاره داشت و بدین جهت، با انتشار آن، پوند با سقوط خود در برابر دلار آمریکا تا سطح ۱٫۶۷۰۰ سقوط کرد.

جملاتی ازین دست نشاندهنده این است که ظاهرا اولویت اول همچنان مسئله رشد اقتصادی است و به همین دلیل انتظارات در رابطه با افزایش نرخ بهره انگلیس در ماه نوامبر فروکش کرد و سقوط پوند نتیجه منطقی آن بود.

جمیع این عوامل موجب شده تا یک مورد افزایش نرخ بهره که قبلا در ماه نوامبر در ارزش پوند لحاظ شده بود فروکش کند و این امر امروز دلیل اصلی نزول پوند بود.

نرخ بهره انگلیس در حال حاضر ۰٫۵% است و گمانه زنیها برای افزایش آن تا پایان سال جاری باعث شد تا یک ماه پیش از مرز روانی ۱٫۷۰ در برابر دلار عبور کند و حتی تا ۱٫۷۱۹۰ نیز برسد.

اما با انتشار گزارش تورم فصلی امروز در مدت کوتاهی گمانه زنی ها کاملا معکوس شد و انتظار ثابت ماندن نرخ بهره جای انتظار افزایش را گرفت و موج کاهشی که از یک ماه پیش نیز در پوند بوجود آمده به همین دلیل بوده است و همانطور که در نمودار زیر مشخص است چنانچه قیمت زوج ارز پوند – دلار بتواند به زیر سطح ۱٫۶۶۹۳ برسد منجر به کاهش قیمت به ترتیب به سطوح ۱٫۶۶۶۱ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) و پس از آن ۱٫۶۶۰۵ (پایین ترین قیمت روز ۸ آوریل) می شود.

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز پوند- دلار آمریکا

پوند