تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

EurUsd:

یورو مجددا به نزدیکی پایین ترین سطح ۹ ماهه گذشته خود در مقابل دلار رسیده است و این در حالی است که کاهش ارزش این ارز بیش از آنکه به وقایع بنیادین آمریکا مربوط باشد از حوادث تلخ اقتصاد اروپا نشات می گیرد.

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا (GDP) در سه ماهه دوم سال جاری کمتر از حد انتظار، صفر درصد، اعلام شد و اگر بازه کوتاه مدت تری را مد نظر قرار دهیم و به سه ماهه اول سال جاری نگاه کنیم درمی یابیم که این عدد زمانی در عدد ۰٫۲%+ قرار داشت و اینها همه حکایت از وخامت اوضاع اقتصادی اروپا دارد که دیگر عموم فعالان بازار به نیکی از آن مطلعند.

اگر اندک تردیدی برای بعضی از اقتصاددانان درباره رکود اقتصاد اروپا باقی مانده بود پس از GDP ضعیف امروز از میان رفت و در حال حاضر تنها بحث بر سر شدت رکود است .

در یکی از مقالات پیشین در این باره بحث کرده بودیم که تشخیص گمانه زنیهای بازار خود امریست مهم و تا حدودی دشوار . به عبارتی فهم این مسئله که در حال حاضر چه سوالاتی ذهن معامله گران را به خود مشغول کرده بسیار مهم است.

تا چندی پیش این سوال مطرح بود که آیا واقعا اقتصاد اروپا در رکود است و یا این مسئله صرفا نوعی کاهش پیشرفت است؟

برخی از اعضای بانک مرکزی اروپا چندی پیش در سخنرانی خود تاکید می کردند که فضای فعلی نوعی Slow down است و نمی توان آنرا Recession نامید .

برای مدتی این موضع رسمی مقامات اروپایی بود اما شاخصهای منفی یکی پس از دیگری و کاهش تند و تیز نرخ بهره اروپا حکایت از آن دارد که وارد فاز رکود (Recession ) شده ایم و تنها بر سر عمق یا شدت آن اختلاف نظر وجود دارد .

به عبارتی تا چندی پیش گمانه زنیها در بازار پیرامون این مطلب بود که آیا اقتصاد اروپا در رکود قرار دارد ؟ اما در حال حاضر سوالاتی ازین دست ذهن معامله گران را مشغول کرده است:

آیا این دوران رکود از دورانهای مشابه پیشین وخیم تر خواهد بود؟

چند سال این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد ؟

کدام کشورهای اروپایی بیشترین آسیب را از رکود اقتصادی اروپا ناشی از تحریم های علیه روسیه می بینند؟

برنامه های بانک مرکزی اروپا برای کاهش رکود چیست؟

نرخ بهره اروپا تا کجا پایین خواهد آمد ؟

و….

و از آنجایی که امروز تولیدات ناخالص داخلی آلمان منفی ۰٫۲% کاهش یافت به نظر می رسد که در رکود بودن اروپا برای فعالان بازار مسلم شده است و این تغییر لحن گمانه زنیها خود را در ارزش یورو و نزول قابل توجه آن نشان داده است.

این گمانه زنیها عامل اصلی نزول جدی یورو در برابر دلار بوده است به طوری که هم اکنون دوباره به سطح ۱٫۳۳۳۳ نزدیک شده است و به نظر می رسد که این روند کاهشی همچنان ادامه داشته باشد .

به همین دلیل و عمدتا به خاطر ادامه نگرانی ها از شرایط تورم منفی (Deflation) در اروپا و کاهش آمارهای اقتصادی، بانک مرکزی اروپا (ECB) را ناگزیر خواهد ساخت تا به ادامه سیاستهای انبساطی ادامه دهد، امری که منجر به کاهش بیشتر یورو می شود.

در زوج ارز یورو – دلار در صورت شروع حرکت اصلاحی، سطوح مقاومت بر روی نرخهای ۱٫۳۴۰۰ ، ۱٫۳۴۱۵ (بالاترین سطح دیروز) ۱٫۳۴۱۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ هفته) و ۱٫۳۴۲۴ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) است که این سطوح می تواند مانع از هر گونه حرکت اصلاحی گردد.

از این رو می توان در نزدیکی این سطوح مقاومت و یا در صورت شکسته شدن سطوح حمایت ۱٫۳۳۳۳ و ۱٫۳۳۳۰ اقدام به فروش مجدد یورو کرد.

در قیمت زوج ارز پوند – دلار طی ۲۴ ساعته گذشته تحت فشارهای نزولی قرار گرفته و حرکتی مشابه یورو – دلار داشته است. پس از گزارش تورم فصلی بانک مرکزی انگلیس که باعث فروکش کردن انتظارات افزایش نرخ بهره در سال جاری شد، سطح حمایتی قیمت که بر روی نرخ ۱٫۶۷۰۰ قرار داشت با قدرت شکسته شد و امروز قیمت تا سطح ۱٫۶۶۵۶ فرود آمد.

با توجه به اینکه اندیکاتورهای استوکاستیک همچنان سیگنال فروش پوند را صادر کرده اند، انتظار برای استمرار روند کاهشی به ترتیب به سطوح ۱٫۶۶۵۰ و ۱٫۶۶۰۵ (پایین ترین سطح روز ۸ آوریل) و ۱٫۶۶۰۰ وجود دارد. برای امروز سطوح مقاومت زوج ارز پوند- دلار نیز به ترتیب در منطقه ۱٫۶۷۰۰ و پس از آن منطقه ۱٫۶۷۳۰ تا ۱٫۶۷۳۵ قرار دارند.

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز یورو – دلار آمریکا

یورو