تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

خوانندگانی که این ستون سایت را دنبال می کنند قطعا با ترجیع بند همیشگی ما آشنا هستند. از مدتها پیش احتمال شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۸۰ را مطرح کرده ایم و سرانجام این امر امروز رخ داد.

همانطور که دیروز پیش بینی کرده بودیم ورود معامله گران به پوزیشن های فروش اونس طلا فرصتی است که در حال حاضر برای آنها ایجاد شده تا بار دیگر فرصتهایی را بدست آورند، زیرا انتشار صورتجلسه دیشب بانک مرکزی آمریکا توانست منجر به تشکیل حرکت نزولی اونس طلا گردد.

در اینگونه شرایط دو سوال اساسی مطرح می شود نخست آنکه دلیل این شکست چیست و دومین و شاید سوال مهمتر آن است که آیا این روند ادامه دارد ؟ در پاسخ به سوال نخست باید به دلایل کوتاه مدت اشاره کرد.

اگر از منظر کوتاه مدت تری به داستان نگاه کنیم باید افزایش شاخص دلار آمریکا و صورتجلسه دیشب بانک مرکزی آمریکا را مقصرین اصلی سقوط اونس طلا بدانیم. در بازار جهانی اونس طلا اما برای موفق بودن علاوه بر آنکه به سوال چرا باید پاسخ داد برای کجا نیز باید جواب مناسبی پیدا کرد که این در واقع میوه اندیشه معامله گری است.

به بیان دیگر این سوال مطرح است آیا اونس طلا همچنان ضعیف خواهد شد ؟ پاسخ به این سوال از سوال اول به مراتب دشوارتر است و یا اینکه حداقل زودتر متوجه اشتباهتان می شوید و این جاست که باید لغاتی از قبیل اما و اگر و احتمالا و…. را به فرهنگ لغات خود اضافه کنید اما در کل از شواهد و قرائن اینگونه بر می آید که آینده خوشی در انتظار اونس طلا نیست.

فردا خانم یلن (ریس بانک مرکزی آمریکا) در نشست سالانه جکسون هول سخن خواهد گفت و بسته به اینکه چه بگوید ارزش اونس طلا مجددا تغییر خواهد کرد اما فعلا نمی توان انتظار زیادی ازین فلز داشت چون حتی اگر در کوتاه مدت هم تقویت شود این تقویت ها را می توان به حساب امواج تکنیکی گذاشت.

بدین جهت از لحاظ بنیادین ادامه روند کاهشی محتمل ترین سناریوی موجود است زیرا تمایلات بازار پس از انتشار شب گذشته صورتجلسه FOMC همچنان در مسیر تضعیف اونس طلا است و بازار کماکان به بررسی گزارش FOMC و مطالب آن می پردازد.

در مجموع این صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا که دیشب منتشر شد نکته خاصی را در خصوص اجرای سیاست های انقباضی از جمله زمان آن مشخص نکرد.

اما از عبارات این صورتجلسه به نظر می رسد اگر آمارهای اقتصادی مخصوصا شاخصهای مرتبط با بازار اشتغال همچنان مثبت و قوی باقی بمانند، احتمال اقدام بانک فدرال به افزایش نرخ بهره آنهم زودتر از موعد انتظارات بازار بیشتر خواهد بود و این واقعیت که اکنون اعضای بانک فدرال رزرو آمریکا تمایل بیشتری برای اقدام عملی در جهت افزایش نرخ بهره دارند، کاملا مشهود است.

از این رو، اونس طلا در کوتاه مدت تا زمانیکه پایین سطح مقاومت ۱۲۹۰ قرار دارد، تحت فشارهای نزولی به ترتیب تا سطوح ۱۲۷۱ ، ۱۲۶۵ و ۱۲۵۸ قرار خواهد داشت.

در تقویم اقتصادی امروز آمریکا، در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمارهای تعداد مدعیان بیکاری هفته و ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران آمار صنعتی فیلادلیفا و فروش خانه های موجود آمریکا اعلام خواهد شد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا