تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

بله.. بار دیگر ادامه حرکت نزولی و سقوط قیمت نفت خام سبک آمریکا به نرخهای جدید در طی ۲۴ ساعت گذشته…

همانطور که در نوشتار روز گذشته اشاره کردم بازار نفت خام سبک آمریکا در شرایطی نیست که انتظار خبر خاصی را داشته باشد و به همین دلیل تاثیر اخبار اقتصادی اگر در جهت موافق نفت باشد ممکن است اندک باشد و انتظار می رود عمدتا به خاطر نگرانی ها از کاهش رشد اقتصادی چین و از سرگیری صادرات نفت لیبی قیمت همچنان در روند نزولی خود باقی بماند.

چنانکه انتظار داشتیم، حرکت نزولی که در نمودار روزانه نیز الگوی آن کاملاً مشهود بوده است و در حال حاضر قیمت در نزدیکی پایین سطح خود از ماه ژانویه به این سو قرار گرفته است و سرانجام به هدف ما یعنی نرخ ۹۳٫۲۰ دلار/بشکه رسید.

اکنون می بایست در انتظار کاهش دوباره قیمت به نرخهای پایین و ورود به پوزیشن های فروش بود که در این مسیر، سطح حمایت ۹۳٫۲۰ می تواند نقطه مناسبی باشد که هم اکنون این سطح شکسته شده است و هدف بعدی کاهش قیمت به سطح ۹۱٫۱۴ می باشد که در نمودار زیر مشخص است.

به نظر می رسد که فروشندگان کنترل بازار را کاملاً در دست دارند و از این رو، قیمت در موج کاهشی C همچنان به سوی نرخهای پایین تر کشیده می شود.

رشد اقتصادی ضعیف چین و از سرگیری صادرات نفت لیبی از یکی از بنادر بزرگ این کشور و افزایش تولیدات نفت عربستان در ماه جولای به ۱۰ میلیون بشکه در روز، از جمله دلایل تضعیف قیمت نفت می باشد و نشانه هایی از کاهش رشد اقتصادی در سراسر جهان هم اکنون نگرانی را در خصوص کاهش تقاضای نفت بوجود آورده است و از آنجایی که نفت زیادی در بازار فراهم است و تقاضا نیز پایین آمده است، بنابراین می بایست با شکسته شدن سطح حمایت ۹۳٫۲۰ منتظر فرود بیشتر قیمت باشیم.

در نمودار زیر نیز باید توجه داشت که کانال نزولی همچنان پایدار است و از این رو، فضای زیادی برای حرکت نزولی قیمت نفت خام سبک آمریکا تا سطح ۹۱٫۱۴ دلار/بشکه وجود دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی واقع شده است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

قیمت نفت برنت دریای شمال همانطور که در نمودار زیر مشخص است به سطح حمایت ۱۰۱٫۴۲ دلار/بشکه نزدیک شده است و از آنجایی که نتوانسته به بالای سطح مقاومت ۱۰۲٫۴۶ برسد از این رو برای امروز می بایست منتظر کاهش قیمت به سوی سطح ۱۰۱٫۴۲ باشیم.

این سطح مقاومت و حمایت به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی و ۱۲۳٫۶ درصدی فیبوناچی از موج کاهشی c قرار گرفته است که این موج نزولی از سطح ۱۰۶٫۸۵ (بالاترین سطح روز ۸ اوت) ایجاد شده است.

واگرایی افزایشی در اندیکاتور RSI نیز بیانگر آن است که پس از انجام یک حرکت اصلاحی ملایم که فعلا از سطح ۱۰۲٫۳۷ (بالاترین سطح روز ۲۰ اوت) تشکیل شده قیمت ممکن است یک بار دیگر سطح مقاومت ۱۰۲٫۴۶ را لمس کند.

در حرکت افزایشی چنانچه از بالا سطح مقاومت ۱۰۲٫۴۶ شکسته شود زمینه را برای رشد بیشتر به سوی سطح ۱۰۳٫۵۰ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) فراهم می آورد.

این در حالی است که در حرکت کاهشی نفوذ قیمت به زیر سطح ۱۰۱٫۴۲ موجب کاهش محدود و اندک قیمت به سوی سطح ۱۰۰٫۷۸ دلار/بشکه می گردد که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی می باشد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال

نفت برنت