تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

پس از سقوط سنگین قیمت اونس طلا در معاملات روز گذشته که موجب فرود قیمت تا سطح ۱۲۷۳ (پایین ترین سطح ۲ ماهه گذشته) گردید، اکنون نشانه هایی از شروع دوباره حرکت کاهشی ظاهر شده است و از آنجایی که قیمت توانسته است خود را در زیر سطوح حمایت ۱۲۸۱ و ۱۲۸۴ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) تثبیت کند، می بایست منتظر فرود بیشتر قیمت به سطح ۱۲۶۵ باشیم.

این سطح حمایت ۱۲۸۱ که در نمودار پایین دیده می شود بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از افزایش ۱۲۴۰٫۶۹ (پایین ترین سطح روز ۲ ژوئن) به ۱۳۴۵ (بالاترین سطح روز ۱۰ جولای) تشکیل شده بود که دیروز با قدرت شکسته شد.

حمایت بعدی قیمت نیز بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی یعنی سطح ۱۲۶۵ دیده می شود که شکست این سطح منجر به کاهش بیشتر قیمت در موج c به سوی سطح ۱۲۵۵ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) می شود.

لازم به ذکر است که برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی قیمت محدود به سطوح ۱۲۸۱ و ۱۲۸۴ خواهد بود که در نمودار زیر مشخص است.

امروز ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران خانم یلن در نشست اجلاس سالانه در جکسون هول ایالت وایومینگ آمریکا در خصوص وضعیت اقتصادی آمریکا و برنامه های آتی سخنرانی خواهد کرد و به ما هرگونه اظهار نظر هم راستا در خصوص اجرای سیاست های انقباضی از سوی رئیس بانک فدرال می تواند به تضعیف بیشتر اونس طلا بیانجامد.

در کل اظهار نظر در باره اینکه مقامات بانک فدرال رزرو (FOMC) چگونه خوهند اندیشید امریست سخت ناممکن و نمی توان اظهار نظر خاصی کرد اما در صورتی که مسئله ثبات قیمت و تورم در اولویت باشد حکایت از عزم آنها برای افزایش نرخ بهره دارد که منجر به تضعیف اونس طلا خواهد شد.

بدین ترتیب با بالا رفتن انتظارات بازار در خصوص افزایش زودهنگام نرخ بهره آمریکا مخصوصا پس از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا عاملی است که به همراه تقاضای ضعیف خرید فیزیکی چینی ها و هندی ها دلیل اصلی کاهش قیمت اونس طلا می باشد و به نظر می رسد که همچنان محرک خوبی برای ادامه این روند کاهشی باشد. بنابراین در نمودار زیر می بینیم که انتظار کاهش قیمت اونس طلا تا سطوح ۱۲۶۵ و ۱۲۵۵ امر چندان غیر معقولی نیست.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا