تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

EurUsd:

دنیا به یوروی ضعیف عادت کرده است و اکنون مدت ها است که حرکت نزولی یورو دیگر جای تعجبی برای بازار ندارد. اظهارات اخیر ریس بانک مرکزی اروپا در جکسون هول ، انتظارات بازار از سیاست های انبساطی بانک مرکزی اروپا، کاهش نرخهای بهره در بازار پول اروپا، صعود شاخص جهانی دلار آمریکا به بالاترین سطح ۱۳ ماهه گذشته همه و همه از دلایل اصلی فشار بر یورو و عدم اقبال معامله گران به یورو است.

اکنون باور یوروی ضعیف و پایان دوران امپراطوری آن برای همه دور از ذهن نیست و علاوه بر کشورهایی که پیش از شروع بحران مالی جهانی، بالانس سبد ذخایر ارزی خود را به سایر ارزهای دیگر (خصوصاً یورو) تغییر داده بودند، اکنون پدیده تغییر ذخایر ارزی بانکهای مرکزی جهان از یورو به سایر ارزها تبدیل به موجی همگانی شده است.

این رویکردها، حاکی از عدم اطمینان بزرگان بازار به سرنوشت آتی یورو است و حتی برخی ها از سقوط قیمت زوج ارز یورو – دلار به سطح ۱٫۲۷۵۵ (پایین ترین سطح جولای ۲۰۱۳) خبر می دهند.

در حال حاضر، انتظار می رود با توجه به کاهش شاخصهای اصلی اقتصادی اروپا، چنانکه پیشتر اشاره شد، بانک مرکزی اروپا به اعمال سیاست های انبساطی کمّی (QE) اقدام کند.

این مساله می تواند دلیل دیگر بازار برای فشار بر یورو باشد، بدین جهت و برای اطمینان از این اقدام، شاخص تورم قیمت مصرف کنندگان اروپا (CPI) که روز جمعه منتشر خواهد شد، به شدت مورد توجه بازار خواهد بود.

اعتراف مقامات رسمی اقتصادی اروپا (از جمله رئیس بانک مرکزی اروپا، آقای ماریو دراقی) اقتصاد منطقه اروپا با چالشهای بسیار جدی روبرو است و اگر در روز ۴ سپتامبر موضوع کاهش پرفورمنس اقتصادی اروپا برای بانک مرکزی اروپا دغدغه اصلی باشد، که گمان می رود اینچنین باشد، این موضوع تاییدی برای ادامه سیاست های انبساطی خواهد بود و بار دیگر جرقه های فروش یورو در بازار شعله ور خواهد گردید.

حتی در صورت انجام حرکت اصلاحی در محدوده ۱٫۳۲۲۰ تا ۱٫۳۲۴۰ (گپ یا شکاف ایجاد شده پس از جلسه جکسون هول) فروشندگان زیادی آماده ورود به پوزیشن های فروش یورو شده اند و این نشان دهنده آن است که فروشندگان یورو در حال حرکت برای استمرار حرکت کاهشی قیمت هستند.

در حال حاضر، با توجه به چشم انداز افزایش نرخ بهره بانک فدرال آمریکا در اواسط سال آینده و از طرف دیگر احتمال افزایش بودجه خرید دارایی ها در اروپا، انتظار می رود، یورو تحت فشارهای نزولی قرار گیرد و در برابر دلار آمریکا تضعیف شود.

در نمودار زیر مشاهده می فرمائید که شکسته شدن سطح حمایت ۱٫۳۲۱۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۲۷۳۷ به ۱٫۳۹۹۶) راه را برای سقوط بیشتر یورو تا سطح ۱٫۳۱۵۰ و پس از آن در روزهای آتی به ۱٫۳۱۰۰ سپس ۱٫۳۰۳۴ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) هموار خواهد ساخت.

لازم به ذکر است که امروز در تقویم اقتصادی بازار اخبار چندانی دیده نمی شود و انتظار می رود حرکت سایر ارزها در روندی خنثی و آرام دنبال شود و بازار نیز کماکان در انتظار موضع گیریها و اظهارات مقامات اروپایی در خصوص سیاست های پولی در آستانه نشست جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) در روز ۴ سپتامبر  باقی خواهد ماند.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت زوج ارز یورو – دلار آمریکا

یورو