تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز بازارهای مالی آمریکا تعطیل هستند و نوسانات کم، حجم کم نقدینگی و بازار آرام، شرایطی است که می توان برای وضعیت فعلی نفت خام در معاملات امروز بیان کرد.

در مجموع باید گفت امروز قیمت در روندی خنثی و بدون جهت قرار گرفته است اما برای روزهای آتی برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم که قیمت آن قبل از اینکه دوباره در روند نزولی قرار گیرد ابتدا تا حدود سطح ۹۶ الی ۹۶٫۵۳ دلار/بشکه افزایش یابد که این هدف را بررسی الگوی مثلث و شمارش امواج الیوت تایید کرده اند.

همانگونه که روز جمعه گفتیم در نمودار زیر دیده می شود که این الگو بین روزهای ۲۱ و ۲۸ اوت تشکیل شده بود که هفته پیش شکسته شد و به موازات خط رسم شده به خط روند پایینی که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید هدف اولیه قیمت در حدود سطح ۹۶٫۰۰ (خط روند افزایشی) در نظر گرفته شد.

روز جمعه عمدتا به خاطر افزایش تنش در اوکراین و نگرانی های بازار در خصوص مسئله تحریم روسیه و همچنین آمارهای مثبت اقتصادی آمریکا که انتظارات تقاضای نفت را افزایش داد قیمت اولین رشد هفتگی خود در طی ۵ هفته گذشته را تجربه کرد و تا حوالی سطح ۹۶ رسید و به باور ما برای هفته جاری محدوده نزدیک به سطح ۹۶٫۵۳ می تواند نهایت افزایش و برگشت قیمت باشد که از سطح ۹۲٫۵۰ (پایین ترین سطح روز ۲۱ اوت) شروع شده است.

از منظر تحلیل تکنیکال ، این حرکت برگشتی در واقع بخشی از موج بزرگتر نزولی C می باشد که این موج از سطح ۱۰۵٫۲۵ (بالاترین سطح روز ۲۲ جولای) آغاز گردیده است و این موج نزولی کماکان می تواند پس از یک حرکت اصلاحی تا حول و حوش سطوح ۹۶٫۰۰ و ۹۶٫۵۳ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) قیمت را به سطح ۹۱٫۱۴ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) پایین بکشاند.

شایان ذکر است که در حرکت کاهشی نفوذ قیمت به زیر سطح ۹۳٫۸۰ هدف ۹۶٫۵۳ را نقض خواهد کرد و بدین جهت، پیش بینی هایی که قبلا برای کاهش قیمت نفت خام وجود داشته است، هنوز هم معتبر به نظر می رسد و ممکن است در این موج نزولی دوباره کاهش یابد.

فعلا در نمودار زیر با توجه به آنکه سطح مقاومت ۹۴٫۴۷ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) شکسته شده است، ادامه حرکت اصلاحی و افزایشی نفت خام سبک آمریکا را تا حول و حوش سطح ۹۶٫۰۰ و ۹۶٫۵۳ دلار/بشکه پیش بینی می کنیم. بنابراین اکنون این احتمال قوی وجود دارد که پس از انجام یک حرکت اصلاحی، بار دیگر شاهد ادامه روند نزول قیمت نفت خام سبک آمریکا باشیم.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم که امروز قیمت آن تا حدود منطقه ۱۰۳٫۹۶ و ۱۰۴٫۶۴ دلار/بشکه افزایش یابد که این موضوع را ادامه ی حرکت برگشتی از سطح ۱۰۱٫۰۷ (پایین ترین سطح روز ۱۹ اوت) تایید کرده است و به باور ما این حرکت برگشتی امتداد بیشتری خواهد یافت.

استمرار این حرکت برگشتی را شکست خط روند کاهشی رسم شده از سطح ۱۱۵٫۶۶ (بالاترین سطح روز ۲۳ ژوئن) تایید کرده است. بررسی سطوح فیبوناچی از کاهش ۱۰۶٫۸۵ (بالاترین سطح روز ۸ اوت) به ۱۰۱٫۰۷ نشان میدهد که سطح مقاومت قیمت بر روی نرخ ۱۰۳٫۲۸ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) قرار گرفته است.

چنانچه از بالا این سطح شکسته شود زمینه را برای کاهش قیمت به سوی منطقه ۱۰۳٫۹۶ الی ۱۰۴٫۶۴ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی) فراهم می آورد.

این در حالی است که نفوذ قیمت به زیر سطح حمایت ۱۰۲٫۴۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) تاییدی در جهت کامل شدن این حرکت برگشتی از سطح ۱۰۱٫۰۷ می باشد.

بنابراین برای امروز تلاش نفت برنت برای عبور از سطح مقاومت ۱۰۳٫۲۸ تاییدی از ادامه روند بازگشتی آن است و در صورت شکسته شدن این سطح، احتمال ادامه حرکت برگشتی به سوی منطقه ۱۰۳٫۹۶ و ۱۰۴٫۶۴ دلار/بشکه بیش از پیش قوت خواهد گرفت که این اهداف در نمودار زیر مشخص هستند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال

نفت برنت