تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

برای امروز اکنون احتمال افزایش بیشتر قیمت نفت خام سبک آمریکا تا نرخهای بالاتر اندکی بعید به نظر می رسد زیرا در حرکت افزایشی سطح مقاومت اولیه بر روی نرخ ۹۶٫۰۹ دلار/بشکه قرار دارد که مانع از پیشروی قیمت به سوی نرخهای بالاتر شده است و احتمال برگشت قیمت به سوی سطح حمایت ۹۴٫۷۲ وجود دارد.

این سطح مقاومت و حمایت در نمودار زیر بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از کاهش ۱۰۵٫۲۵ (بالاترین سطح ۲۲ جولای) به ۹۲٫۵۰ (پایین ترین سطح ۲۱ اوت) تشکیل است.

البته هنوز معلوم نیست که این حرکت اصلاحی کنونی در جهت خلاف روند کاهشی کوتاه مدت از سطح ۱۰۵٫۲۵ می باشد یا در جهت خلاف روند کاهشی بلند مدت از سطح ۱۰۷٫۷۳ (بالاترین سطح ۲۰ ژوئن).

در نتیجه این دو مجموعه از حرکات اصلاحی فیبوناچی در روند نزولی می بایست حتما در نظر گرفته شود. در حرکت افزایشی تنها به شرط شکست و تثبیت کامل بالای ۹۶٫۰۹ موجب صعود به سوی ۹۷٫۳۷ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) می گردد.

بنابراین در حال حاضر قیمت نفت خام سبک آمریکا در زیر منطقه مقاومت ۹۶٫۰۹ قرار دارد و احتمال ریزش آن تا سطح ۹۴٫۷۲ وجود دارد. در صورتیکه از پایین سطح ۹۵٫۵۱ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) نیز شکسته شود می توان موج کاهش قیمت نفت خام را انتظار داشت و تا زمانی که پایین سطح مقاومت ۹۶٫۰۹ باشیم، قیمت نفت خام در موج اصلاحی و نزولی به ترتیب به سطوح ۹۴٫۷۲ و ۹۴٫۳۶ دلار/بشکه قرار گرفته است که این اهداف در نمودار زیر مشخص گردیده است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

در آغاز هفته، تغییر خاصی در تحلیل نفت برنت دریای شمال بوجود نیامده است و سطح حمایت قیمت بر روی ۱۰۲٫۴۳ دلار/بشکه همچنان پایدار است و تنها به شرط آنکه این سطح شکسته شود زمینه را برای کاهش بیشتر به سوی ۱۰۱٫۹۱ فراهم می آورد.

هدف قبلی که دیروز تا منطقه ۱۰۳٫۹۶ و ۱۰۴٫۶۴ اشاره کردیم موقتا با چالش مواجه شده است و تنها به شرط آنکه به بالای سطح مقاومت ۱۰۳٫۲۸ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از کاهش ۱۰۶٫۸۵ – بالاترین سطح روز ۸ اوت- به ۱۰۱٫۰۷ – پایین ترین سطح روز ۱۹ اوت) برسد می بایست مجدد به انتظار هدفهای ۱۰۳٫۹۶ و ۱۰۴٫۶۴ باشیم.

بررسی سطوح فیبوناچی اصلاحی دو سطح حمایت قیمت را بر روی ۱۰۲٫۴۳ و ۱۰۱٫۹۱ نشان می دهد که این سطوح به ترتیب بر روی ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی قرار دارند.

بررسی شمارش امواج الیوت بیانگر آن است که حرکت بازگشتی و اصلاحی که از سطح ۱۰۱٫۰۷ شروع شده احتمالا به بالای سطح ۱۰۳٫۲۸ برسد و از آنجایی که قیمت خود را در بالای سطح حمایت ۱۰۲٫۴۳ تثبیت کرده است چنانکه قیمت از این سطح مقاومت ۱۰۳٫۲۸ عبور کند، اهداف بعدی صعود، نرخهای ۱۰۳٫۹۶ و ۱۰۴٫۶۴ خواهند بود .

در غیر این صورت با شکست کامل سطح حمایت ۱۰۲٫۴۳ می بایست در انتظار فرود قیمت نفت برنت به سطح ۱۰۱٫۹۱ دلار/بشکه باشیم که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال

نفت برنت