تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

EurUsd:

سقوط شدید یورو در طی روزهای گذشته، نوسانات زیادی را در بازارهای مالی موجب شده است و همانطور که روز گذشته بدان اشاره کردیم فعلا برخی از سفارشات خرید در حوالی سطح ۱٫۳۱۱۰ و ۱٫۳۱۰۰ وجود دارند که اجازه کاهش بیشتر به قیمت را نمی دهد.

امروز در زمان نگارش خبر قیمت زوج ارز یورو –  دلار مقداری به بالای سطح مقاومت ۱٫۳۱۵۰ اصلاح کرده است که بسیاری از خبرگزاریها این مساله را به توافق بر سر آتش بس دائمی بین اوکراین و روسیه مرتبط دانسته اند.

با این همه حال ، همچنان بر این باوریم، تا هنگامیکه سیاستهای اقتصادی اروپا کماکان انبساطی است، حرکت کاهشی یورو ادامه یابد هرچند که برای امروز با توجه به شکست سطح مقاومت اولیه که بر روی خط میانگین متحرک ۱۰۰ ساعته تشکیل شده بود احتمال حرکتهای اصلاحی نیز وجود دارد و سطح مقاومت ۱٫۳۱۷۵ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته) پیوت امروز یورو محسوب می شود.

از این رو برای امروز ترجیح می دهیم در انتظار حرکت اصلاحی به سوی نرخهای ۱٫۳۱۶۰ ، ۱٫۳۱۸۵، ۱٫۳۱۹۰ و ۱٫۳۲۰۰ بمانیم تا در این سطوح به صورت پله ای مجدد وارد پوزیشن فروش یورو شویم.

لازم به ذکر است که نشست سیاستگذاری پولی ECB فردا برگزار خواهد شد و پیش بینی می شود هیچگونه تغییری در نرخ بهره صورت نگیرد با این حال، بازار در انتظار اعلام جزئیات پیش بینی ECB از وضعیت اقتصادی اروپا است که از سوی سیاستگذاران پولی اروپا و از جمله دراقی، رئیس ECB، در نشست فردا بیان خواهد شد.

نکته ای که باید در خصوص پیش بینی برای تضعیف یورو در نظر داشت آنکه، بانک مرکزی اروپا پیشتر تمایل خود برای مقابله با تورم منفی (Deflation) را اعلام کرده و احتمال اینکه افزایش بودجه خرید اوراق قرضه را مطرح نماید وجود دارد و انتظار می رود در این سطوح یعنی به ترتیب ۱٫۳۱۶۰ ، ۱٫۳۱۸۵ ، ۱٫۳۱۹۰ و ۱٫۳۲۰۰ فروشندگان دوباره وارد بازار شوند.

برای امروز یا فردا سقوط قیمت به زیر سطح حمایت مهم و کلیدی ۱٫۳۱۰۰ می تواند فرصتهایی را برای ورود مجدد فروشندگان با هدف ۱٫۳۰۳۴ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۲۷۳۷ به ۱٫۳۹۹۶) فراهم آورد.

در تقویم اقتصادی امروز خبر خاصی دیده نمی شود و تنها خبر سفارشات کارخانجات در ایالات متحده در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران منتشر می شود.

در جفت ارز دلار- ین ژاپن نیز توجه امروز بازار به خبر اعلام توافق بر سر آتش بس دائمی بین اوکراین و روسیه است و جریان ریسک پذیری به کلی تقویت شده است و بار دیگر معلوم شد که بازار تا چه اندازه نسبت به هرگونه تصمیم برای تغییر و تحولات ژئوپولیتکی حساس است و بازارهای سهام نیز در مجموع به دلیل اعلام این خبر، تقویت شدند.

انتشار این خبر واکنش سریع جفت ارز دلار- ین ژاپن را بدنبال داشت و موجب حرکت افزایشی تا سطح ۱۰۵٫۳۰ گردید و چنانچه قیمت بتواند از سطح مقاومت ۱۰۵٫۴۵ عبور کند ، قیمت را تا نرخهای ماه اکتبر ۲۰۰۸ یعنی بالاترین سطح ۶ ساله گذشته می رساند که در نمودار زیر مشخص است.

در زوج ارز دلار- ین ژاپن سطح حمایت قیمت بر روی نرخهای ۱۰۴٫۷۰ ، ۱۰۴٫۶۵ ، ۱۰۴٫۵۰ و ۱۰۴٫۴۰ قرار دارند که برای امروز می تواند فرصتهایی برای ورود مجدد به پوزیشن خرید فراهم کند و برخی از سفارشات فروش امروز این زوج ارز نیز در منطقه نزدیکی ۱۰۵٫۳۰ ، ۱۰۵٫۴۰ و ۱۰۵٫۵۰ قرار دارند.

در زوج ارز یورو – ین ژاپن نیز سطح حمایت امروز که سفارشات خرید در این منطقه قرار دارند به ترتیب در ۱۳۷٫۶۰ ، ۱۳۷٫۳۰ و ۱۳۷٫۲۵ چیده شده اند و مقاومت در سطوح ۱۳۸٫۳۰ ، ۱۳۸٫۴۵ و ۱۳۸٫۵۰ به عنوان سطوح رزیستنس مستحکم قلمداد می شوند که می توانند برای امروز فرصتی برای ورود به پوزیشن فروش باشند.

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن

ین ژاپن