تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده 

EurUsd:

فشارهای نزولی بر یورو که پس از کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا آغاز شد، همچنان ادامه دارد و در ساعت ۱۶:۱۵ به وقت تهران بانک مرکزی اروپا (ECB) برخلاف انتظارات بازار، نرخ بهره بانکی خود را از رقم قبلی ۰٫۱۵% به ۰٫۰۵% کاهش داد و در واکنش به این خبر حرکت کاهشی یورو ادامه یافت و قیمت سریعا از سطح حمایت ۱٫۳۱۰۰ عبور کرد و تا بدین لحظه تا سطح ۱٫۳۰۳۴ سقوط کرده است که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید.

اقدام غیر منتظره بانک مرکزی اروپا و کاهش نرخ بهره بانکی هرچند همگان را شگفت زده کرد، اما اخیرا با انتشار اخبار مربوط به شاخص بهای مصرف کننده و آمارهای ضعیف اقتصادی، علت نگرانی بانک مرکزی از پایین آمدن نرخ تورم و کاهش غیر قابل انتظار نرخ بهره تا حد زیادی توجیه شد. با این تفاسیر، انتظار می رود، پس از انجام حرکت اصلاحی از نزدیکی سطح ۱٫۳۰۰۰ و فرو نشستن جو روانی بازار، دوباره فشارهای بیشتری در آینده نزدیک بر یورو تحمیل شود.

برای امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران انتظار می رود، آقای ماریو دراقی (ریس بانک مرکزی اروپا) در نشست خبری خود، مواضع ملایم خود را برای اجرای سیاستهای انبساطی بیان کند و چنین وضعیتی می تواند به کاهش دوباره یورو بیانجامد.

تا قبل از این نشست انتشار اخباری در خصوص آمادگی مقامات این نهاد برای اجرای سیاست های جدید فوق انبساطی از جمله خرید اوراق قرضه پوشش دار و اوراق قرضه تضمین شده دارایی ها (ABS) منجر به کاهش شدید ارزش یورو در مقابل دلار گردیده و ما همچنان معتقدیم که سطح فعلی بسیار پایین نرخ تورم، بانک مرکزی اروپا را ناگزیر به اتخاذ سیاست های انبساطی بیشتر خواهد کرد و از این رو، می توان انتظار داشت، حرکت کاهشی یورو ادامه یابد.

اکنون قیمت یورو در پایین ترین نرخهای خود قرار گرفته است و هدفی که در این چند روز به آن اشاره کردیم امروز لمس شد و تا کنون قیمت به سطح ۱٫۳۰۳۴ فرود آمده است. در حال حاضر، انتظار ما استمرار سقوط تا سطح روانی ۱٫۳۰۰۰ است.

در سایر تحولات بازار نیز امروز در زوج ارز دلار- ین ژاپن سفارشات خرید در حوالی سطوح ۱۰۴٫۷۰ ، ۱۰۴٫۶۵ ، ۱۰۴٫۵۰ ،  ۱۰۴٫۴۰ و سفارشات فروش امروز نیز در منطقه نزدیکی ۱۰۵٫۳۰ و ۱۰۵٫۴۰ قرار دارند.

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز یورو – دلار آمریکا

یورو