یورو در سراشیبی سقوط پس از کاهش نرخ بهره اروپا و سخنان دراقی

سخنرانی امروز آقای دراقی در جلسه ماهیانه بانک مرکزی اروپا از عزم راسخ مدیران اجرایی بانک مرکزی این اتحادیه برای مقابله با تورم منفی خبر داد.

دراقی بار دیگر با اشاره مستقیم به خرید اوارق قرضه پوشش دار و اوراق قرضه تضمین شده دارایی ها (ABS) از ماه اکتبر امسال ، اذهان کشورهای عضو اتحادیه را برای پذیرش سیاست های انبساطی و تزریق پول به سیستم اقتصاد زخم خورده اروپا آماده ساخت، امری که منجر به سقوط چشمگیر یورو در مقابل دلار به کمترین نرخهای بیش از ۱ ساله گذشته گردید.

در واکنش به این خبر و در بازارهای پول، نرخ بهره و اوراق قرضه ، نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آلمان به ۰٫۹۱۸ درصد کاهش یافت و نرخهای بهره در بازارهای پول اروپا نیز به شدت پایین آمدند.

بطوریکه نرخ بهره بازدهی اوراق قرضه کوتاه مدت در کشورهای آلمان ، بلژیک ، هلند، فنلاند ، فرانسه و اتریش به زیر صفر درصد رسیدند و همچنین نرخ بازدهی اوراق قرضه آلمان تا سررسید چهارساله همه منفی شدند و به این خاطر یورو سراسیمه به فروش رسید و در برابر دلار سطح حمایت روانی ۱٫۳۰۰۰ را درنوردید.

همچنین بانک مرکزی اروپا (ECB) پیش بینی خود برای رشد اقتصادی و تورم را نیز کاهش داد و پیش بینی خود از میزان رشد تولیدات ناخالص داخلی (GDP) برای سال ۲۰۱۴ را از رقم قبلی ۱٫۰۰% به ۰٫۹% ، برای سال ۲۰۱۵ را از رقم قبلی ۱٫۷% به ۱٫۶% کاهش داد. فقط برای سال ۲۰۱۶ پیش بینی خود را از ۱٫۸% به ۱٫۹% تغییر داد.

در مورد نرخ تورم نیز پیش بینی خود را در سال ۲۰۱۴ از رقم قبلی ۰٫۷% به ۰٫۶% پایین آورد و پیش بینی نرخ تورم خود را برای سال آینده نسبت به آنچه که قبلا در ماه ژوئن (۱٫۱%) اعلام کرده بود تغییری نداد.

در این میان، حرکت نزولی یورو در مقابل دلار بیش از دیگران به چشم می خورد و اکنون این احتمال قوی وجود دارد که پس از انجام یک حرکت اصلاحی از نزدیکی ۱٫۳۰۰۰، بار دیگر شاهد ادامه روند نزول یورو باشیم.

هدفهای نزولی بعدی زوج ارز یورو – دلار به ترتیب نرخهای ۱٫۲۹۹۲ (پایین ترین سطح ۱۵ جولای ۲۰۱۳) ، ۱٫۲۹۶۶ (پایین ترین سطح روز ۱۱ جولای ۲۰۱۳) و سپس ۱٫۲۷۵۵ (پایین ترین سطح جولای ۲۰۱۳) می باشند. بنابراین یورو در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و می بایست به این سقوط تن دهد!

نمودار روند تغییرات هفتگی زوج ارز یورو – دلار آمریکا

یورو