تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

در طی معاملات روز جمعه، شاهد افت و خیز قیمت اونس طلا بودیم اما این نوسانات منجر به شکسته شدن سطح حمایت ۱۳۷۲ نشد و هنوز هم این امکان وجود دارد تا زمانیکه قیمت بالای سطح حمایت ۱۳۸۴ قرار دارد ، انتظار می رود قیمت مجدد تا سطح ۱۴۲۱ ( بالاترین سطح روز ۳۱ مه ) افزایش یابد که این هدف را بررسی الگوی گوه افزایشی (rising wedge) تایید کرده است.

در  نمودار پایین کاملا به وضوح مشخص است که الگوی گوه افزایشی شیب خط امتداد بالایی نقاطی که به هم متصل می شوند باید حتما کمتر از شیب خط پایینی باشد. این الگو که از پایین ترین سطح روز ۲۰ مه شکل گرفته است دارایی پنج موج کوچکتر می باشد که در قالب موجهای A , B , C , D , E شناسایی می شوند و کاهش روز جمعه قیمت از سطح ۱۴۲۱ در موج D صورت گرفته است.

بنابراین موج آخر یعنی موج E می تواند دو مرتبه قیمت را به سوی ضلع بالایی خط روند الگوی گوه  یعنی تا اطراف سطح ۱۴۲۱ بالا بکشاند و حتی ضلع بالایی خط روند در الگوی مثلث بزرگ نیز هدف اطراف سطح ۱۴۲۵ را نمایان می سازد و فعلا ما در این موج آخر یعنی موج E قرار داریم. از این رو می بایست استاپهای خرید را در پایین سطح ۱۳۸۴ قرار داد و از این رو انتظار داریم که مجدد خریداران قیمت را تا سطوح ۱۴۲۱ و ۱۴۲۵ پیش ببرند. 

در صورت سقوط ، بسته شدن قیمت در زیر نرخ ۱۳۸۴ می تواند نشانه توقف روند صعودی بوده و راه را برای کاهش بیشتر هموار کند که همین مسئله موجب شروع حرکت نزولی تا سطح ۱۳۵۴ ( ضلع پایینی خط روند الگوی مثلث ) می شود.

فعلا بهتر است تا زمانیکه قیمت بالای سطح ۱۳۸۴ قرار دارد بار دیگر تمرکز را به صعود قیمت تا سطح ۱۴۲۱ معطوف کنیم. مسایل فاندامنتال مهمترین عامل در تعیین حرکت قیمت اونس طلا است و سرمایه گذاران همچنان توقف سیاستهای انبساطی بانک فدرال رزرو و کاهش برنامه خرید دارایی ها ( خرید ۸۵ میلیارد دلار در ماه ) را به دیده تردید می نگرند .

چنان که می دانیم ، طلا بیشتر از سایر سرمایه گذاریهای مطمئن (از جمله خرید اوراق قرضه) به عنوان سرمایه تامینی برای مقابله با رشد تورم مورد استقبال سرمایه گذاران قرار می گیرد و به نظر می رسد قیمت طلا در محدوده نرخهای بالای ۱۳۸۴ دلار/اونس تثبیت شده است و فعلا راه برای افزایش مجدد به سطح ۱۴۲۱ هموار است. لازم به ذکر است که این هفته در ایالات متحده، گزارش اشتغال ماهانه – NFP- در روز جمعه می تواند مهمترین رویداد برای قیمت جهانی اونس طلا باشد. 

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا