تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت اونس طلا مابین نرخهای بالا و پایین روز جمعه ۱۲۵۸ و ۱۲۷۳ در حال تثبیت است. امتداد این حرکت اصلاحی و افزایشی از سطح ۱۲۵۸ در بالای نرخ ۱۲۷۳ می تواند به افزایش بیشتر تا نرخ ۱۲۸۲ و در ادامه ۱۲۹۰ (به ترتیب خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۵۰ درصدی) منتهی شود.

در حرکت کاهشی نیز تایید کاهش قیمت در پایین سطح حمایت ۱۲۵۸ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) می تواند به فرود بیشتر تا سطح ۱۲۵۰ گردد. سطح حمایت کلیدی بر روی نرخ ۱۲۵۰ و ۱۲۴۳ قرار دارند.

امروز اخبار خاصی در تقویم اقتصادی دیده نمی شود تا محرّک اونس طلا باشد و بازار چین به عنوان بزرگترین خریداران طلا در جهان در تعطیلات به سر می برد و از این رو، خریداران تا زمان عبور قیمت از سطح ۱۲۷۳ و فروشندگان تا زمان عبور از سطح ۱۲۵۸ می بایست به انتظار بمانند.

در هر صورت انتظار می رود، حرکت اصلاحی و افزایشی که از سطح ۱۲۵۸ (پایین ترین سطح ۳ ماهه گذشته) شروع شده ادامه یابد که در این صورت، احتمال استمرار روند نزولی با مخاطره همراه خواهد بود زیرا روز جمعه و با اعلام آمارهای اقتصادی آمریکا (اعلام شاخص اشتغال بخش غیر کشاورزی که در ماه اوت به ۱۴۲۰۰۰+ رسید)، شاهد حرکت صعودی اونس طلا بودیم اما هنوز قیمت قادر به عبور از سطح مقاومت ۱۲۷۳ نشده است.

باید توجه داشت که با توجه به ضعیف اعلام شدن آمارهای اشتغال آمریکا در روز جمعه و خریدهای فیزیکی معامله گران آسیایی در نرخهای پایین، می تواند محرّکی برای افزایش اونس طلا باشد و شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۷۳ فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن خرید است.

از سوی دیگر بازار توجه خاصی به تحولات اوکراین خواهد داشت و هم اکنون این سوال مطرح است که آیا آتش بس پایدار خواهد ماند یا نه، اگر تنش ها میان اوکراین و روسیه دوباره افزایش یابد و آتش بس به هر دلیلی شکسته شود، این موضوع تاییدی برای افزایش اونس طلا خواهد بود و بار دیگر جرقه های خرید اونس طلا در بازار شعله ور خواهد گردید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

 اونس طلا