تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

سرانجام اتفاقی که بازار در انتظار آن بود رخ داد و قیمت نفت خام سبک آمریکا دوباره در زیر سطح ۹۲٫۶۷ دلار/بشکه معامله شد و تا این لحظه، روند کاهش قیمت همچنان ادامه دارد.

در ابتدای هفته، قیمت نفت خام سبک آمریکا حرکت کاهشی خود را آغاز کرده و امروز تلاش می کند تا از سطح ۹۲٫۵۰ عبور کند و اگر به جمله معروف “روند دوست شما است” توجه کنیم، همچنان باید در انتظار ادامه حرکت نزولی نفت خام باشیم.

از این رو، معامله گران در نرخهای پایین ۹۲٫۵۰ وارد پوزیشن های فروش خواهند شد و در صورت شکسته شدن این سطح، قیمت تا سطوح ۹۲٫۲۵ و ۹۱٫۸۰ الی ۹۱٫۱۳ سقوط خواهد کرد.

از نظر تحلیل فاندامنتال نیز با توجه به آمارهای ضعیف اقتصادی چین و آمریکا همچنان احتمال ادامه حرکت نزولی نفت خام وجود دارد.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است در حال حاضر قیمت نفت خام سبک آمریکا نیز با شکستن سطح ۹۲٫۵۰ اکنون در مسیر سقوط بیشتر قرار دارد و بدین جهت، اگر امروز قیمت در زیر سطح ۹۲٫۵۰ دلار/بشکه تثبیت شود، می توان انتظار افزایش فشارهای نزولی بر قیمت نفت خام را تصوّر نمود و در موج نزولی C می بایست در انتظار تراژدی سقوط سهمگین نفت خام باشیم.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

قیمت نفت برنت به هر دو هدفی که قبلاً بدانها اشاره کردیم – سطوح ۱۰۰٫۱۷ و ۱۰۰ دلار/بشکه رسیدند و از آنها نیز عبور کرد. در نمودار قیمت نفت برنت دریای شمال می بینیم که قیمت به زیر سطح روانی ۱۰۰ کاهش یافته است که پایین ترین سطح در ۱۴ ماهه گذشته محسوب می شود.

این بدان معناست که این سطح از ماه ژوئن ۲۰۱۳ به این سو لمس نشده بود. ترجیح می دهیم که حداقل نیمی از سود حاصل از حرکت نزولی را زیر سطح ۱۰۰ خارج کنیم و در صورتیکه قیمت همچنان در پایین ۱۰۰ قرار گیرد، این امر دلیلی جز تضعیف واقعی نفت برنت و آینده رو به ضعف قیمت آن ندارد.

بدین دلیل حرکت قیمت کاملاً نزولی است، خصوصاً تثبیت قیمت در زیر ۱۰۰ روندی کاملاً نزولی را برای نفت برنت به همراه خواهد داشت.

لازم به ذکر است از آنجاییکه اخبار قابل توجهی در جهت حرکت صعودی نفت برنت وجود ندارد، کماکان بر این باوریم که حرکت قیمت در روندی نزولی ادامه خواهد یافت.

بنابراین برای امروز در صورت تثبیت قیمت امروز در پایین سطح ۱۰۰ دلار/بشکه و از آنجایکه پس از آن سطح حمایت خاصی در مقابل نفت برنت نخواهد بود، امکان کاهش بیشتر نیز وجود خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال

 نفت برنت