تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

EurUsd:

بله… بار دیگر ادامه حرکت نزولی و سقوط قیمت یورو به نرخ ۱٫۲۸۶۰ و تثبت پایین ترین نرخهای جدید در طی ۱۴ ماهه گذشته، حرکت نزولی یورو که از ابتدای هفته آغاز شد، همچنان ادامه دارد و توانایی قیمت برای تثبیت پایین سطح ۱٫۲۹۰۰ احتمال شروع حرکت نزولی تا سطح ۱٫۲۷۸۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) را فراهم کرده است که این هدف در نمودار زیر مشخص است.

از هفته گذشته که آقای دراقی با کاهش نرخ بهره بانکی اروپا برخلاف انتظار همگان را شگفت زده کرد و از برنامه محرک های پولی و مشوق های مالی با هدف خریداری دارایی ها و اوراق قرضه سخن گفت، یورو به شدت سقوط کرده و این روند نزولی همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر گمانه زنی ها در طی ۲۴ ساعته گذشته در خصوص افزایش نرخ بهره از سوی بانک فدرال رزرو آمریکا بیشتر شده است که این موضوع هم فرصتی برای دلار خواهد بود تا همچنان به نفع خود بهره برداری کند بطوریکه معامله گران را به خرید دلار در مقابل ین ژاپن بیشتر راغب نمود و این زوج به بالاترین سطح ۶ ساله گذشته صعود کرد.

از این رو در بازار می بینیم که سقف قیمت یورو همین طور پایین و پایین تر می آید و این نشانگر توان سیر نزولی یورو است و قبلا نیز اشاره کردیم که قیمت این زوج ارز می تواند به ترتیب تا سطوح ۱٫۲۷۸۸ و ۱٫۲۷۴۰ ( پایین ترین سطح ۴ آوریل ۲۰۱۳) سپس ۱٫۲۶۶۱ ( پایین ترین سطح ۱۳ نوامبر ۲۰۱۲) کاهش یابد.

تضعیف عمومی یورو ، کاهش نرخهای بهره در بازار پول و اوراق قرضه دولتی کشورهای اتحادیه اروپا و روند کاهشی نرخ بهره بانک مرکزی اروپا (ECB) بواسطه واقعیتهای فاندامنتالی آن از عوامل اصلی این سقوط بوده اند که به نظر می رسد همچنان ادامه داشته باشند.

این مسئله بیشتر از آنجا قوت می گیرد که تورم اروپا در حال حاضر بسیار پایین تر از هدف مورد نظر بانک مرکزی اروپا قرار دارد.

نرخ ایده آل تورم نزد مقامات ECB تقریبا زیر دو درصد است اما در حال حاضر تورم در این منطقه ۰٫۳% می باشد که حد بسیار پایینی است و از آنجایی که “Price Stability” یا “ثبات قیمت” یکی از کلماتی است که همواره مورد استفاده دراقی (ریس بانک مرکزی اروپا) قرار می گیرد بنابراین انتظار ادامه روند سیاستهای انبساطی بانک مرکزی اروپا و از سوی دیگر افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا محتمل ترین سناریوی موجود است.

در صورتی که این سناریو محقق شود باید انتظار موج دیگری از تضعیف یورو را داشت که احتمالا در کوتاه مدت ۱٫۲۷۸۸ و سپس ۱٫۲۷۴۰ و ۱٫۲۶۶۱ را نشانه خواهد رفت.

بنابراین در شرایطی که به اذعان آمارها و اخبار منتشره ، رشد اقتصادی در منطقه اتحادیه اروپا کاهش یافته است، و بازار فشار زیادی را به یورو وارد می سازد، واگرایی بوجود آمده بین سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا با آمریکا می تواند، هدایت روند حرکت بازار را بر عهده گیرد که این امر دلیلی جز تضعیف واقعی یورو ندارد.

نمودار روند تغییرات ماهیانه زوج ارز یورو – دلار آمریکا

یورو