تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

سقوط اخیر نفت خام در بازارهای جهانی نشان دهنده واکنش بازار به کاهش تقاضا و افزایش بیش از حد عرضه نفت است که در هفته های اخیر نشانه های دقیق آن کاملا مشهود بوده است.

بیشتر به خاطر نگرانی ها درباره رشد کند اقتصادی و عرضه کافی نفت به بازار ، برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم که امروز همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت آن با شکست سطح حمایت ۹۱٫۱۴ دلار/بشکه تا سطح ۸۹٫۸۷ کاهش یابد که این هدف را بررسی موج نزولی C تایید کرده است.

در حال حاضر قیمت بین سطح ۹۱٫۱۴ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) و مقاومت ۹۳٫۲۰ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) قرار گرفته است و با شکست سطح ۹۱٫۱۴ امکان سقوط نفت خام قوت بیشتری خواهد گرفت.

از نظر تحلیل فاندامنتال، کاهش تقاضای نفت و افزایش عرضه بیش از حد نفت توسط آمریکا و از سوی دیگر رشد تولید نفت لیبی و افزایش میزان صادرات عراق به رغم نا آرامی ها در این کشور و همچنین از آنجایی که میزان تولیدات نیجریه و ایران نیز بالا رفته است، باید منتظر کاهش بیشتر قیمت نفت باشیم.

این عوامل محرک های قابل توجهی برای ادامه سیر نزولی نفت به شمار می روند بطوریکه امروز قیمت نفت خام را به پایین ترین سطح خود از ماه مه ۲۰۱۳ به این سو کاهش داده است.

بنابراین همانطور که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید بازار به حرکت تکنیکی خود ادامه می دهد و همچنان با پتانسیل بالا، در انتظار شکست سطح حمایت ۹۱٫۱۴ باقی مانده است. در نمودار زیر، ادامه حرکت کاهشی نفت خام تا خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی یعنی سطح ۸۹٫۸۷ دلار/بشکه را پیش بینی می کنیم.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم که امروز با شکست سطح حمایت ۹۷٫۶۵ دلار/بشکه به سوی سطح ۹۵٫۹۱ کاهش یابد که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی می باشد.

در نمودار زیر مشخص است که این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی c تشکیل شده که این موج از سطح ۱۰۳٫۳۰ (بالاترین سطح روز ۱ سپتامبر) شکل گرفته است.

با توجه به اینکه قیمت هم اکنون در پایین سطوح ۱۷ ماهه گذشته قرار گرفته است، همچنان بر این باوریم که حرکت نزولی ادامه دارد و از این رو با شکسته شدن سطح ۹۷٫۶۵ کماکان منتظر فرود بیشتر نفت برنت تا نرخ ۹۵٫۹۱ هستیم. سطح مقاومت قیمت نیز بر روی نرخ ۹۸٫۷۳ یعنی جاییکه خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی قرار دارد دیده می شود.

بنابراین به باور ما نفت برنت همچنان از سطوح پایینی که بدست آورده محافظت می کند و توسعه نفت شیل در شمال آمریکا و اخبار سیاسی مخصوصا کاهش تنش در اوکراین نیز منجر به کاهش بیشتر قیمت برنت شده اند.

در نمودار زیر دیده می شود که در زیر سطح حمایت ۹۷٫۶۵ حرکت نزولی شروع خواهد شد و انتظار سقوط بیشتر وجود دارد و از آنجاییکه فشارهای نزولی بیشتر است، انتظار می رود در ادامه شاهد سقوط قیمت نفت برنت تا نرخ ۹۵٫۹۱ دلار/بشکه باشیم که این هدف در نمودار زیر مشخص است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال

 نفت برنت