تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

روند حرکت قیمت نفت خام سبک آمریکا همچنان کاهشی است و حتی این احتمال وجود دارد که قیمت به ترتیب تا سطوح ۹۰٫۰۳ و ۸۹٫۷۲ دلار/ بشکه کاهش یابد.  در صورت تشکیل این حرکت ، راه برای امتداد سقوط حتی تا نرخ ۸۷٫۰۸ هموار خواهد شد. برای امروز با توجه به اینکه هنوز قیمت بالای سطح حمایت ۹۱٫۳۹ قرار گرفته است احتمالا شاهد یک حرکت اصلاحی کوچک و ضعیف تا اطراف سطح ۹۲٫۳۶ باشیم تا اینکه دوباره قیمت نفت خام تحت فشارهای نزولی قرار گیرد.

این سطح حمایت بر روی خط فیب ۵۰ درصدی از افزایش ۸۵٫۶۱ ( پایین ترین سطح روز ۱۸ آوریل ) به ۹۷٫۱۷ ( بالاترین سطح روز ۶ مه ) تشکیل شده است و ساپورت بعدی نیز که این منطقه را مورد حمایت قرار داده است بر روی نرخ ۹۱٫۳۵ ( سطح فیب ۶۱٫۸ درصدی ) از موج نزولی c یا موج نزولی ۳ قرار گرفته است.

در هر صورت برای امروز حرکت اصلاحی چندان بادوام نخواهد بود و نهایت اصلاح تا نزدیکی سطح ۹۲٫۳۶  ( سطح فیب ۳۸٫۲ درصدی ) می باشد.  بنابراین اکنون این احتمال قوی وجود دارد که پس از انجام یک حرکت اصلاحی، بار دیگر شاهد ادامه روند نزولی نفت خام سبک آمریکا باشیم.

به باور ما قیمت نفت خام در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و می بایست به این سقوط به ترتیب تا ۹۰٫۰۳ ( فیب ۶۱٫۸ درصدی ) و ۸۹٫۷۲ ( سطح فیب ۱۰۰ درصدی ) تن دهد و حتی با توجه به تشکیل سقف دو قلو دیر یا زود تا سطح ۸۷٫۰۸ دلار/ بشکه ( سطح فیب ۱۶۱٫۸ درصدی ) سقوط کند که در نمودار زیر مشخص است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

در قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن چنین به نظر می رسد که حرکت کاهشی اخیر از سطح ۱۰۲٫۳۸ دلار/ بشکه ( بالاترین سطح روز ۳۱ مه ) خیلی تند و سریع اتفاق افتاده است و از این رو برای امروز احتمالا شاهد یک حرکت برگشتی و اصلاحی به سوی سطح ۱۰۰٫۲۶ خواهیم بود تا بعد از آن مجدد قیمت نفت برنت با کاهش به سوی سطح ۹۸٫۹۲ مواجه شود.

نرخ ۱۰۰٫۲۶ قبلا به عنوان سطح حمایت عمل می کرد و حالا که این سطح شکسته شده تبدیل به مقاومت قیمت شده است . در نمودار زیر مشخص است که این مقاومت بر روی سطح فیب ۶۱٫۸ درصدی از افزایش ۹۶٫۷۵ ( پایین ترین سطح روز ۱۸ آوریل ) به ۱۰۵٫۹۴ ( بالاترین سطح روز ۷ مه ) قرار گرفته است.

در صورتیکه قیمت نفت برنت موفق به تثبیت محکم بالای سطح ۱۰۰٫۲۶ شود ، موقتا سناریوی نزولی به سوی ۹۸٫۹۲ ( سطح فیب ۷۶٫۴ درصدی ) نقض می شود. بطور سنتی، قیمت نفت در بازارهای جهانی نقش دماسنج وضعیت ریسک پذیری/ گریزی را بر عهده دارد و چنانکه در روز جمعه شاهد کاهش بازارهای سهام آمریکا بودیم، حرکت ریسک گریزی در بازار ایجاد شد و روند کلی پس از یک حرکت کوتاه به سطح ۱۰۰٫۲۶ به استمرار حرکت کاهشی قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن به سوی ۹۸٫۹۲ دلار/ بشکه اشاره دارد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

 نفت برنت