تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

روز گذشته همانطور که پیش بینی کرده بودیم قیمت نفت خام سبک آمریکا ابتدا تا حدود سطح ۹۰٫۴۲ دلار/بشکه کاهش یافت اما پس از آنکه روسیه به ایالات متحده در مورد حملات هوایی در سوریه علیه شبه نظامیان اسلام گرا هشدار داد و اعلام نمود که این حملات یک عمل تجاوز کارانه و بدون اختیارات سازمان امنیت ملل متحد است، دوباره تنش میان روسیه و غرب بالا گرفت که این خبر باعث برگشت و افزایش سریع قیمت نفت در بازارها شد.

همچنین روز گذشته مقامات اتحادیه اروپا تحریم جدیدی علیه روسیه در واکنش به بحران اوکراین اعمال کردند اما اعلام شد در صورتیکه آتش بس شکننده روسیه پایدار بماند این تحریم ها از ماه آینده برداشته خواهد شد.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که قیمت نفت خام سبک آمریکا با سطح مقاومت ۹۳٫۲۰ مواجه است و چنانچه امروز بتواند بالای این سطح تثبیت شود و از سطح ۹۳٫۵۰ عبور کند می تواند تا حدود سطح ۹۴٫۴۷ افزایش یابد که البته پیش بینی می کنیم ابتدا یک حرکت اصلاحی و نزولی صورت گیرد و پس از آن با افزایش قیمت روبرو شود.

این سطح مقاومت در نمودار پایین بر روی خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی C شکل گرفته که این موج از سطح ۱۰۵٫۲۵ (بالاترین سطح روز ۲۲ جولای) شروع شده است.

با توجه به افزایش روز گذشته قیمت و همچنین واگرایی افزایشی بوجود آمده در چارت یک ساعته اندیکاتور MACD احتمال اینکه این موج نزولی تکمیل شده باشد خیلی زیاد است.

به باور ما این حرکت افزایشی ممکن است که حتی قیمت را تا حدود سطح ۹۶٫۵۳ برساند که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی می باشد که این حرکت دقیقا مشابه حرکت برگشتی قبلی از سطح ۹۹٫۰۱ (پایین ترین سطح روز ۱۵ جولای) به ۱۰۵٫۲۵ (بالاترین سطح روز ۲۲ جولای) می باشد.

لازم به ذکر است که هر گونه حرکت اصلاحی و کاهشی که در واکنش به سطح مقاومت ۹۳٫۲۰ ایجاد شده امروز محدود به سطح حمایت ۹۲٫۱۷ (خط فیبوناچی ۱۵۰ درصدی) خواهد بود. در این صورت، برای قیمت نفت خام نرخ ۹۴٫۴۷ و حتی ۹۶٫۵۳ دلار/بشکه را می توان پیشاپیش انتظار داشت که این اهداف در نمودار زیر مشخص هستند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم که امروز قیمت آن ابتدا به سوی نزدیکی سطح ۹۷٫۷۴ دلار/بشکه اصلاح کند و پس از آن دوباره افزایش یابد و سطح مقاومت ۹۸٫۲۹ را بشکند که این حرکت را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی تایید کرده اند.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که براساس شمارش امواج الیوت، قیمت در موج (۴) یعنی چهارمین موج از چرخه پنج موجی قیمت از حرکت کاهشی ۱۰۳٫۳۰ (بالاترین سطح ۱ سپتامبر) قرار گرفته است.

به باور ما این موج می تواند پس از شکست سطح مقاومت ۹۸٫۲۹ تا حدود سطح ۹۹٫۱۸ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی، براساس کاهش قیمت از ۱۰۳٫۱۳ – بالاترین سطح روز ۳ سپتامبر به ۹۹٫۳۶ – پایین ترین سطح روز ۸ سپتامبر) افزایش یابد.

سطح مقاومت قیمت نیز بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی یعنی سطح ۹۸٫۲۹ تشکیل شده که توانسته منجر به برگشت و اصلاح ملایم قیمت به سوی سطح ۹۷٫۷۴ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) شود که به احتمال زیاد این حرکت اصلاحی در نرخهای بالای سطح حمایت ۹۷٫۷۴ به پایان می رسد.

باید توجه داشت که در بازه زمانی بلند مدت نفت برنت پس از رسیدن به حول و حوش سطح مقاومت ۹۹٫۱۸ در سراشیبی سقوط به سوی سطح ۹۶٫۸۵ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) قرار خواهد گرفت.

فعلا برای امروز ابتدا احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی ضعیف به نزدیکی ۹۷٫۷۴ و سپس افزایش قیمت نفت برنت برای شکست سطح مقاومت ۹۸٫۲۹ با هدف ۹۹٫۱۸ دلار/بشکه محتمل به نظر می رسد که در نمودار زیر دیده می شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال

نفت برنت