تحلیل چشم انداز شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) در هفته جاری

در شرایطی که در هفته جاری همه منتظر اعلام نتایج نشست دو روزه بانک فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه هستند، شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) در برابر سبدی از ارزهای معتبر بین المللی همچنان رو به افزایش است.

برای ارزش جهانی دلار آمریکا در برابر ارزهای معتبر بین المللی پیش بینی می کنیم که قیمت آن در هفته جاری سطح مقاومت ۸۴٫۹۳۵ را لمس کند و در صورت شکست آن تا حدود سطح ۸۶٫۳۵۷ رشد کند.

این سطح مقاومت در نمودار زیر بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۳ قرار گرفته است که سومین موج از چرخه سه موجی قیمت از حرکت پنج موجی می باشد که از سطح ۷۲٫۸۰۹ (پایین ترین سطح روز ۵ مه ۲۰۱۱) شروع شده است. مقاومت بعدی بر روی ۸۶٫۳۵۷ ( خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) واقع شده است.

به باور ما به محض رسیدن ایندکس به سطح مقاومت ۸۴٫۹۳ قیمت مقداری مکث خواهد کرد زیرا این سطح در نزدیکی مقاومت دیگری یعنی سطح ۸۴٫۷۵۳ (بالاترین سطح روز ۸ جولای ۲۰۱۳) مواجه است و از آنجایی که موج ۳ معمولا قدرتمند است احتمال کاهش قیمت چندان مورد توجه نیست و از این رو، احتمالاً در صورت حرکات اصلاحی فرصتهای ورود مجدد به پوزیشن خرید ایجاد شود.

از این رو ملاحظه می‌شود که اگر قیمت به بالای سطح ۸۴٫۹۵ (خط روند کاهشی رسم شده در نمودار دوم) برسد نمودار قیمتی نیز شکست مقاومت ۸۴٫۹۳ را تایید خواهد کرد. لذا، هدف قیمتی شاخص دلار آمریکا در روند صعودی پس از شکست ۸۴٫۹۳۵، قیمت ۸۶٫۳۵۷ را نشان می‌دهد.

شکست این خط روند رسم شده در نمودار دوم که مماس با بالاترین سطوح سالهای ۲۰۰۵ ، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ را نباید از نظر دور داشت و پیام مهمی که شکست احتمالی این خط روند به ما میدهد این است قیمت ایندکس دلار می تواند در طی ماههای آینده به میزان ۲۰ واحد دیگر رشد کند.

باید دقت داشت که هدفهای ۸۴٫۷۵ و ۸۴٫۹۳۵ در هفته جاری برای ایندکس دلار قابل دستیابی خواهد بود. بدین ترتیب، در صورتیکه بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه به افزایش نرخ بهره آنهم زودتر از حد انتظارات بازار (ماه ژوئن ۲۰۱۵) چراغ سبز نشان دهد، شاخص دلار نرخهای بالای سطوح مقاومت ۸۴٫۷۵ و ۸۴٫۹۳۵ را از آن خود خواهد کرد و همچنان که در حال حاضر نیز شاهد هستیم، قیمت به این سطوح نزدیک خواهد شد.

با توجه به این نمودار روزانه و نمودار ماهیانه کاملا مشخص می شود که ایندکس دلار آمریکا در تلاش برای شکست سطح مقاومت ۸۴٫۹۵ (مماس با خط فیبوناچی ۵۰ درصدی و خط روند کاهشی بلند مدت) می باشد.

نمودار روند تغییرات روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار

نمودار روند تغییرات ماهیانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار