تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا سیگنال امروز کاهش قیمت تا حدود سطح ۹۰٫۴۳ دلار/بشکه یعنی پایین ترین سطح روز ۱۱ سپتامبر را صادر کرده است زیرا حرکت برگشتی قیمت از این سطح تکمیل گردیده است.

این حرکت برگشتی و اصلاحی به صورت امواج اصلاحی شکل گرفته که در سه موج در نمودار زیر مشخص گردیده است. اولین موج یعنی موج a تمام شده و پس از آن با موج نزولی b همراه بوده است.

اگر موج نزولی فعلی که از سطح ۹۵٫۱۹ (بالاترین سطح روز ۱۶ سپتامبر) تشکیل شده را موج (b) و همچنین موج برگشتی قبلی را موج (a) در نظر بگیریم، بنابراین می توان نتیجه گرفت که موج نزولی (b) می تواند تا نقطه شروع موج (a) یعنی سطح ۹۰٫۴۳ پایین بیاید.

اگر این موج نزولی در راستای ادامه همان حرکت کاهشی آغاز شده از سطح ۱۰۷٫۷۳(بالاترین سطح روز ۲۰ ژوئن) باشد قطعا می تواند از سطح ۹۰٫۴۳ عبور کند و این سطح را با قدرت بشکند.

سطح مقاومت نیز بر روی نرخ ۹۴٫۵۱ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از کاهش ۱۰۷٫۷۳ به ۹۰٫۴۳) واقع شده است و تنها شکسته شدن این سطح می تواند باعث افزایش قیمت به سطح ۹۷٫۰۴ گردد.

در هر صورت به باور ما و با توجه به تحلیل نموداری و تکنیکال، حرکت اصلاحی که قبلا از سطح ۹۰٫۴۳ شروع شده در همان سطح ۹۵٫۱۹ کامل شده است و برای امروز احتمال کاهش مجدد قیمت نفت خام سبک آمریکا به سطح ۹۰٫۴۳ دلار/بشکه وجود دارد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

در نمودار قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم که امروز قیمت آن دوباره سطح ۹۶٫۲۱ دلار/بشکه یعنی پایین ترین سطح روز ۱۵ سپتامبر را لمس کند که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی و الگوی نمودار شمعی تایید کرده اند.

اگر بخواهیم از نظر بررسی سطوح فیبوناچی صحبت کنیم حرکت کاهشی قیمت از سطح ۱۱۵٫۶۶ (بالاترین سطح روز ۲۳ ژوئن) به ۹۶٫۲۱ سطح مقاومت مستحکم قیمت نفت برنت را در سطح ۹۹٫۰۵ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) نشان می دهد که قیمت نتوانسته خود را بالای این سطح تثبیت کند.

از سوی دیگر اگر از نظر بررسی الگوی نمودار شمعی صحبت کنیم در حوالی همین سطح مقاومت ۹۹٫۰۵ از روز ۱۶ سپتامبر تا ۱۸ سپتامبر سه کندل روزانه تشکیل شده است که به الگوی ستاره عصرگاهی (Evening Star) معروف است و این الگو معمولا نشان از کاهش قیمت نفت برنت دارد.

در تعریف ستاره عصر گاهی باید گفت که این الگو در یک حرکت یا روند صعودی شکل می‌گیرد که موجب کاهش قیمت می‌شود. معامله‌گران از این رو این الگو را با این نام می‌خوانند زیرا بعد از آن تاریکی و فرارسیدن شب را در بازار انتظار دارند.

همان طور که در شکل پایین ملاحظه می‌کنید قیمت بعد از یک شمع صعودی یک شمع کوچک بالاتر می‌سازد (معمولا با شکاف) و سپس شمع بعد نزولی قدرتمند را که کلوز آن پایین‌تر از محدوده میانی شمع صعودی است، شکل می‌دهد.

معمولا تشکیل شمع سوم با افزایش حجم نزولی همراه است و به همین خاطر برای امروز پیش بینی کاهش مجدد قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی سطح ۹۶٫۲۱ دلار/بشکه را داریم.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال

نفت برنت