تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

EurUsd:

در طی ۲۴ ساعته گذشته انتشار این خبر که بانک مرکزی اروپا در راستای اقدامات تجاری بلندمدت (TLTRO) تنها مبلغ ۸۲٫۶ میلیارد یورو اعتبار به شکل وام کم بهره (۰٫۱۵%) به بانکهای منطقه یورو اختصاص داده است بار دیگر یورو را در سراشیبی سقوط قرار داد زیرا رقم این وام بسیار پایین تر از پیش بینی ها (۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد یورو) بود.

این خبر باعث شد که قیمت اوراق قرضه اسپانیا و پرتغال افزایش یابد و ارزش یورو در بازارها دوباره کاهش یابد زیرا این انتظارات از هم اکنون در بازارها بوجود آمده که ممکن است بانک مرکزی اروپا (ECB) در نهایت به خرید بدهی های دولتی در مقیاس بزرگ متوسل شود تا از خطر تورم منفی جلوگیری کند بطوریکه آقای دراقی ، ریس بانک مرکزی اروپا گفته که می خواهد ترازنامه موسسات مالی را از ۲ تریلیون یورو به ۳ تریلیون یورو افزایش دهد.

در تعریف ترازنامه باید گفت که ترازنامه یا بیلان یا صورت وضعیت مالی یکی از صورت‎های مالی اساسی است که وضعیت مالی یک موسسه مالی را در یک زمان مشخص نشان می‌دهد.

به اعتقاد ما شاخصهای اقتصادی که حاکی از کاهش رشد اقتصادی در اروپا هستند، و همچنین رقم پایین وامی که به بانکها اختصاص داده شده بانک مرکزی اروپا را متقاعد خواهد نمود تا سیاست فوق انبساطی کمّی (QE) را به اجرا درآورد، امری که به شدت یورو را در کوتاه مدت و میان مدت ضعیف خواهد کرد.

شرایط اقتصادی نامناسب در اروپا و التهاب در بازارهای مالی ممکن است انگیزه برای اتخاذ سیاست انبساطی بانک مرکزی اروپا را بیشتر کند.

شایان ذکر است که در حال حاضر تورم اروپا (۰٫۴%) از مقدار هدف گذاری شده (۲٫۰۰%) توسط بانک مرکزی بسیار پایین است و ممکن است سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا را نسبت به شروع مجدد خرید دارایی، به دلیل نگرانی از تورم منفی، نسبت به اتخاذ این سیاست تشویق نماید.

بنابراین پس از ناامید شدن بازارها از اقدام تجاری بلند مدت (TLTRO) تنها خرید بیشتر اوراق قرضه دولتی در حال حاضر ابزار قدرتمندی برای تحریک رشد اقتصادی اروپا می باشد و این خبر نیز امروز مزید بر علت بود تا یورو دوباره تضعیف شود.

هم اکنون زوج ارز یورو – دلار در حال تلاش برای شکست سطح ۱٫۲۸۳۴ می باشد که اگر موفق شود به ترتیب به اهداف ۱٫۲۸۱۰ ، ۱٫۲۸۰۰ ، ۱٫۲۷۹۰ ، ۱٫۲۷۸۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۲۰۴۲ به ۱٫۳۹۹۵) و ۱٫۲۷۵۵ (پایین ترین سطح ماه جولای ۲۰۱۳) و سپس ۱٫۲۷۴۰ سقوط خواهد کرد.

در سایر تحولات ، در زوج ارز دلار – ین ژاپن نیز حرکت صعودی این زوج موجب خوشحالی معامله گران شده زیرا برای امروز برغم حرکت برگشتی اخیر از منطقه نزدیکی سفارشات فروش ۱۰۹٫۵۰ فرصتی برای ورود مجدد به پوزیشن های خرید در محدوده سطوح ۱۰۸٫۶۰ ، ۱۰۸٫۵۵ و ۱۰۸٫۴۰ ایجاد کرده است و این سطوح، نقاط مهمی هستند که پس از کاهش از سطح ۱۰۹٫۴۴ به شکل سطوح حمایت مستحکم مطرح شده اند. سفارشات فروش امروز نیز به ترتیب در دو مرحله نزدیکی ۱۰۹٫۵۰ بعدی ۱۰۹٫۶۵ و ۱۰۹٫۷۰ قرار دارند.

نمودار روند تغییرات هفتگی جفت ارز یورو – دلار آمریکا

یورو