تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

چنانچه دیروز پیش بینی شده بود قیمت نفت خام سبک آمریکا تا نزدیکی سطح ۹۰٫۴۳ دلار/بشکه کاهش یافت و برای امروز این احتمال وجود دارد که این حرکت نزولی در حول و حوش سطح ۹۰٫۴۳ متوقف شود که این موضوع را بررسی امواج الیوت نشان می دهد .

اما همچنان باید توجه داشت که چشم انداز نفت چندان مثبت نیست و این بدان معنی است که رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته همچنان آهسته گام برمی دارد و این تقاضا برای خرید نفت را کاهش می دهد و به همین خاطر پایه های لرزان نفت چندان استوار نیست.

در هر صورت برای امروز پیش بینی می کنیم که قیمت نفت خام در نزدیکی سطح ۹۰٫۴۳ موقتا حمایت شود و همچنان مدتی بالای این سطح در نوسان باشد و اخبار سیاسی امروز نیز همگام با نفت شده اند زیرا اخبار تایید شده نشان می دهند که از امروز آمریکا به همراه متحدانش به مواضع داعش در سوریه حمله کرده است.

این موضوع می تواند حرکت کاهشی نفت را در اطراف همین سطح ۹۰٫۴۳ متوقف کند. از نظر تحلیل تکنیکال، قیمت نفت در موج (b) قرار دارد که از نظر بررسی امواج الیوت ویو ، دومین موج از چرخه مسطح (flat) می باشد که از سطح ۹۰٫۴۳ (پایین ترین سطح روز ۱۱ سپتامبر) شکل گرفته است.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است به باور ما این موج در حوالی سطح ۹۰٫۴۳ به پایان می رسد و پس از آن می بایست منتظر برگشت قیمت در موج (c) باشیم که ممکن است این موج از حدود سطح ۹۰٫۴۳ شروع شود

به احتمال زیاد، حرکت کاهشی قدرت چندانی برای ادامه حرکت به زیر سطح ۹۰٫۴۳ نخواهد داشت اما اگر به هر دلیلی موفق به شکست سطح حمایت ۹۰٫۴۳ و تثبیت حداقل ۲ ساعت پایین آن شود باید آن وقت در سناریوی بالا تجدید نظر کرد و هدف نزولی ۸۸٫۵۰ دلار/بشکه را انتظار داشت.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال در حال حاضر، به دلیل امواج الیوت و سطوح فیبوناچی پیش بینی می کنیم که امروز قیمت آن تا حدود منطقه ۹۷٫۶۸ الی ۹۸٫۰۸ دلار/بشکه افزایش یابد.

در نمودار زیر به وضوح مشخص استکه قیمت در موج افزایشی C قرار گرفته که این موج سومین موج از چرخه سه موجی قیمت می باشد که از سطح ۹۶٫۲۱ (پایین ترین سطح روز ۱۵ سپتامبر) تشکیل شده است.

بررسی سطوح فیبوناچی نشان می دهد که این موج در بالاترین قدرت خود می تواند تا حدود سطح ۹۹٫۷۸ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) صعود کند.

در هر حال سناریوی دیگر نیز وجود دارد و آن اینکه این چرخه از امواج الیوت به شکل الگوی مثلث تبدیل شود و اگر این سناریو مد نظر باشد هدف اولیه می بایست محدوده ۹۷٫۶۸ و ۹۸٫۰۸ باشد که این سطوح به ترتیب بر روی ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی می باشد.

در حرکت نزولی نیز تنها شکست سطح ۹۶٫۳۸ موجب نزول قیمت نفت برنت به سطح ۹۴٫۸۰ می شود. در هر صورت برای امروز خریداران همچنان کنترل اصلی قیمت را در دست دارند و قیمت نفت برنت تا زمانیکه بالای سطح ۹۶٫۳۸ قرار دارد می تواند تا حدود ۹۷٫۶۸ و ۹۸٫۰۸ دلار/بشکه پیشروی داشته باشد که این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی می باشند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال

نفت برنت