تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

همانطور که دیروز پیش بینی کرده بودیم حرکت صعودی اونس طلا به خاطر حمله هوایی آمریکا به مواضع داعش در سوریه پس از شکست سطح مقاومت ۱۲۱۸ دقیقا تا ۱۲۳۳ افزایش یافت اما در شکست این سطح مقاومت ۱۲۳۳ که در نمودار زیر بر روی خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی مشخص است ناکام ماند و قیمت قادر به عبور از مقاومت ۱۲۳۳ نشد و با از بین رفتن تاثیر خبر حمله هوایی آمریکا به داعش دوباره ریزش کرد.

آمارهای صنعتی ریچیموند آمریکا نیز دیروز بالاتر از پیش بینی ها اعلام شد که این خبر نیز منجر به کاهش اونس طلا از سطح ۱۲۳۳ گردید.

صندوق جهانی اسپایدر که بزرگترین صندوق قابل معامله در بورس می باشد نیز برای سومین روز متوالی اقدام به فروش طلا کرد و امروز در حدود ۱٫۲ تن دیگر طلا فروخت و هم اکنون کل موجودی ذخایر طلای این صندوق به ۷۷۳٫۴۵ تن رسیده است که پایین ترین میزان از ماه دسامبر ۲۰۰۸ به این سو می باشد و به دلیل انتظار داریم که قیمت دوباره تحت فشارهای نزولی قرار گیرد.

از سوی دیگر علیرغم سقوط قمیت به کمترین نرخهای ۸٫۵ ماهه گذشته اما تقاضای خرید فیزیکی چینی ها و هندی ها همچنان پایین است و برغم اینکه به سه ماهه پایانی سال میلادی ۲۰۱۴ نزدیک شده ایم و معمولا در این فصل به خاطر جشن های عروسی و جشنواره ها خریدهای فیزیکی آسیایی ها (چین و هند) بیشتر می شود اما چینی ها و هندی ها انتظار دارند که قیمت اونس طلا بیشتر از نرخهای فعلی کاهش یابد تا وارد خرید شوند به همین خاطر این مساله فعلا خریداران اصلی طلا و بزرگترین مصرف کنندگان طلا در جهان را از بازار دور نگه داشته است.

این موضوع نشان می دهد، انتظارات فعالان بازار از کاهش قیمت در میان مدت کماکان پابرجاست. در نمودار زیر مشخص است که سطوح ۱۲۲۶ و ۱۲۳۳ (به ترتیب خطوط فیبوناچی ۱۵۰ درصدی و ۱۳۸٫۲ درصدی)، مقاومت های مستحکم صعودی اونس طلا هستند و با توجه به قرار گرفتن اولین سطح مقاومت در نرخ ۱۲۲۶ و سپس ۱۲۳۳ اکنون فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن های فروش می باشد و در موج نزولی C انتظار برای رسیدن قیمت به نرخهای پایین ۱۲۱۸ و ۱۲۰۹ و حتی ۱۱۹۴ است که این سطوح در نمودار زیر به وضوح مشخص هستند.

از این رو با توجه به اینکه شاخص دلار آمریکا بدلیل انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا همچنان در نزدیکی بالاترین سطح ۴ ساله گذشته قرار گرفته است و همچنین بدلیل کمبود خرید فیزیکی چینی ها و هندی ها که در بالا خدمتتان عرض کردم، همچنان فشارهای نزولی قیمت جهانی اونس طلا پابرجاست.

بنابراین هم از نظر تحلیل فاندامنتال و هم از نظر تحلیل تکنیکال که در نمودار زیر ملاحظه می فرمائید تمرکز می بایست بر ادامه روند نزولی باشد و هرگونه حرکت اصلاحی به سطوح نزدیکی مقاومت، فرصتهای مناسبی را برای ورود مجدد فروشندگان فراهم خواهد کرد. امروز نیز در ایالات متحده ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران تنها میزان فروش مسکن نوساز (پیش بینی ۴۳۲۰۰۰+ واحد، رقم قبلی ۴۱۲۰۰۰+ واحد) اعلام خواهد شد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا