تحلیل ویژه چشم انداز قیمت جهانی اونس طلا در ۳ ماهه آینده

پیش بینی جهت بازار همواره یکی از مشکل ترین امور علم اقتصاد است تا جایی که بسیاری آن را امری غیر ممکن دانسته اند. هرچه بازار کاراتر و دینامیک تر باشد این کار مشکل تر است و قطعا بازار جهانی اونس طلا به عنوان کاراترین بازار دست خود را به این سادگی رو نخواهد کرد.

مسئله هنگامی دشوارتر می شود که بازه های زمانی بلندتری را مد نظر قرار دهیم . شاید بتوان با تخمین قابل قبول از روز و هفته آتی سخن گفت اما هنگامی که صحبت از ماه و سال می شود باید اندکی احتیاط کرد.

بنابراین در این مقاله قصد ما الزاما پیش بینی دقیق وضعیت قیمت جهانی اونس طلا در سه ماهه آینده نیست چرا که چنین عملی چندان عملی به نظر نمی رسد بلکه همانطور از عنوان این نوشتار بر می آید تنها نگاهی خواهد بود به وقایع مهم تکنیکال و فاندامنتال و به عبارتی به این سوال پاسخ خواهیم داد که در طول سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۴ احتمالا قیمت جهانی اونس طلا به چه حوادثی نگاه خواهد کرد و آیا این روند نزولی ادامه خواهد داشت ؟

همانطور که می دانیم بازار جهانی اونس طلا انتظار حوادث بسیاری در رابطه با تحولات اقتصادی و سیاسی را دارد که بعضی از آنها مستقیما و بعضی غیر مستقیم بر قیمت تاثیر خواهد گذاشت.

قبل از پرداختن به مسائل لازم می دانم که به مهمترین رویداد و انتظار بازار اشاره کنم و آن گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره آمریکا در سال آینده است.

هر چند در بخش های تحلیلی سایت بیشتر به این موضوع پرداختیم اما ذکر این موضوع خالی از لطف نیست که تضعیف شدید اونس طلا در همین چند هفته اخیر عمدتا به دلیل تقویت ایندکس دلار آمریکا و فروش ذخایر طلا توسط صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بوده است.

از سوی دیگر همزمان شدن سیکل کاهش نرخ بهره در اروپا با گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره در آمریکا و اصطلاحا واگرایی میان بانکهای مرکزی اروپا و آمریکا موجب این سقوط سهمگین اونس طلا به کمترین نرخهای ۹ ماهه گذشته شده که به نظر می رسد این روند همچنان ادامه داشته باشد.

از نظر تحلیل تکنیکال نیز پیش بینی می کنیم در سه ماهه آینده قیمت جهانی اونس طلا از سطح حمایت پیوت ۱۲۰۰ عبور کند و تا حدود منطقه ۱۰۸۶ و ۹۷۷ دلار سقوط کند.

این سطح حمایت همانطور که در نمودار زیر مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج بلند افزایشی ۳۴٫۹۵ (پایین ترین سطح سال ۱۹۷۰) به ۱۹۲۰٫۳۰ (بالاترین سطح سال ۲۰۱۱) می باشد و این سطح حمایت ۱۲۰۰ هم اکنون بیش از یک سال است که از ریزش بیشتر قیمت جلوگیری کرده است.

به باور ما شکست سطح حمایت ۱۲۰۰ به منزله یک سقوط سهمگین و آزاد دیگر برای اونس طلا تلقی خواهد شد که می تواند قیمت را تا حدود سطح ۹۷۷ پایین آورد که این سطح در نمودار زیر بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی مشخص است.

با این حال قبل از رسیدن قیمت به این سطح یک سطح حمایت دیگری در حوالی سطح ۱۰۸۶ قرار دارد که نباید نادیده گرفته شود. این سطح حمایت در نمودار زیر بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۲۵۱٫۷۰ (پایین ترین سطح اوت ۱۹۹۹ به ۱۹۲۰٫۳۰) قرار گرفته است.

در نمودار بعدی با نگاهی دقیق تر متوجه تشکیل یک الگوی گوه (Wedge) می شویم که جز الگوهای قیمتی ادامه دهنده در جهت کاهش قیمت می باشد. در گوه کاهشی همانطور که در نمودار بعدی می بینیم، شیب خط امتداد پایینی نقاطی که به هم متصل شده اند کمتر از شیب خط بالایی است.

همانطور که در نمودار دوم مشخص است خریداران تلاش زیادی می کنند که قیمت بالای سطح ۱۱۹۴ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی و مماس با خط روند پایینی در الگوی گوه شکل گرفته) تثبیت شود تا به تقویت اصلاح قیمت کمک کند زیرا این انتظار می رود که حرکت چرخه پنج موجی کوچک در اطراف ضلع پایینی الگوی گوه پایان یابد.

با این حال حتی اگر هم در این سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۴ حرکت اصلاحی در جهت افزایش قیمت رخ دهد نباید انتظار موج قوی و بلندی را داشته باشیم و ممکن است این حرکت اصلاحی یا در اطراف سطح ۱۲۴۰ تمام شود یا اگر خیلی هم قوی باشد در اطراف سطح ۱۳۱۰ ( خط روند بالایی الگوی گوه) پایان یابد.

در هر صورت برای اینکه در این سه ماه از شکست کامل سطح حمایت ۱۲۰۰ اطمینان حاصل کنیم می بایست قیمت جهانی اونس طلا به زیر سطح ۱۱۸۰٫۷۱ (پایین ترین سطح روز ۲۸ ژوئن ۲۰۱۳) برسد تا در سه ماهه آینده سیگنال فروش قوی تا حوالی سطوح ۱۰۸۶ و ۹۷۷ دلار صادر شود. شایان ذکر است که در این مدت هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی قیمت جهانی اونس طلا محدود به اطراف سطح مقاومت ۱۲۵۲ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج c) می باشد.

بنابراین عواملی چون گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره آمریکا ، تقویت چشمگیر شاخص دلار آمریکا به بالاترین سطح ۴ ساله گذشته و فروش طلا توسط صندوق جهانی اسپایدر عاملی هستند که دلیل اصلی سقوط قیمت اونس طلا به شمار می روند و به نظر می رسد که همچنان محرک خوبی برای ادامه این روند نزولی در سه ماهه آینده باشند.

بنابراین طبق نمودار اول در صورت شکست سطح حمایت ۱۲۰۰ و کاهش قیمت به زیر سطح مهم و کلیدی ۱۱۸۰ انتظار اونس طلای ۱۰۸۶ تا ۹۷۷ دلاری امر چندان غیر معقولی نیست که این اهداف در نمودار زیر به وضوح مشخص گردیده اند.

نمودار روند تغییرات ماهیانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی اونس طلا

 اونس طلا