تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

خوانندگانی که این ستون سایت را دنبال می کنند قطعا با ترجیع بند همیشگی ما آشنا هستند. از مدتها پیش احتمال شکسته شدن حمایت ۱۲۰۹ در اونس طلا را مطرح کرده ایم و سرانجام این امر امروز رخ داد. افزایش ارزش دلار یکی از دلائل سقوط قیمت جهانی طلا می باشد.

ادامه گمانه ها از افزایش نرخ بهره آمریکا و افزایش قابل ملاحظه قیمت های سهام در بازار بورس آمریکا نیز جزء دلائل اصلی سقوط طلا می باشند و اگر تمامی این مسائل را کنار هم بگذاریم خواهیم یافت که در دوران بسیار پر نوسان (Volatile ) هستیم و در گذشته بازار دارای چنین امواج تند و تیزی نبود.

در هر صورت آن چیزی که مشخص است آنکه حرکت افزایشی قدرتمند شاخص دلار آمریکا موجب توجه معامله گران به ادامه فروش اونس طلا گردیده است.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است تلاش اونس طلا برای عبور از سطح ۱۲۰۹ تاییدی از ادامه روند کاهشی آن است و در صورت شکسته شدن این سطح، احتمال ادامه حرکت نزولی به همان سطحی که قبلا انتظارش را داشتیم یعنی سطح ۱۱۹۴ بیش از پیش قوت خواهد گرفت.

خبرهای مثبت از اقتصاد و بازارهای مالی آمریکا یادآور دوران سقوط قیمت جهانی اونس طلا در اواخر سال ۲۰۱۳ است. با انتشار اخبار مثبت اقتصادی در آمریکا و رشد میزان مسکن نوساز، اونس طلا تضعیف شده و با ادامه تقویت عمومی دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی، حرکت نزولی اونس طلا نیز شدت بیشتری به خود گرفته است.

از نظر تحلیل تکنیکال ، سطوح فیبوناچی از حرکت نزولی ۱۳۲۲ (بالاترین سطح روز ۸ اوت)، نشان می دهد که سطح ۱۷۶٫۴% اصلاحی در نرخ ۱۲۰۹ چندین بار تحت فشار قرار گرفته و پس از آن چنانچه این سطح نیز شکسته شود قیمت با شروع حرکت کاهشی تا سطح ۱۱۹۴ پایین خواهد آمد.

در خبری دیگر اعلام شده که ضرابخانه ایالات متحده به خاطر افت قیمت جهانی اونس طلا نزدیک به پنجاه هزار اونس سکه طلا عقاب آمریکایی را تا کنون در ماه سپتامبر به فروش رسانده است.

در مجموع بر این باوریم که تمامی شاخصهای اخیر ایالات متحده حکایت از رشد اقتصاد این کشور می کند و در صورتیکه امروز آمار سفارشات کالاهای بادوام و مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی بهتر از حد انتظار اعلام شوند باید از هم اکنون اونس طلا را در حوالی زیر سطح ۱۲۰۰ دید.

سطح مقاومت اولیه بر روی نرخ ۱۲۱۸ تشکیل شده و پس از آن سطح ۱۲۲۶ نمایان است و این سطوح نقش مقاومت قیمت را برعهده دارند.

بنابراین باید همچنان در انتظار یک سقوط جدی برای اونس طلا باشیم! اخبار امروز و شکست سطح ۱۲۰۹ نیز مسیر این حرکت کاهشی تا ۱۱۹۴ که بر روی خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی قرار گرفته را مشخص خواهد کرد که در نمودار زیر دیده می شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا