تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

EURUSD:

ارزش یورو در برابر دلار به زیر سطح ۱٫۲۷۰۰ رسید و به عبارتی در حال حاضر هر یورو کمتر از ۱٫۲۷ دلار ارزش دارد که حد بسیار پایینی برای این ارز اروپایی محسوب می شود و این عدد در ۲۲ ماه گذشته تا کنون لمس نشده بود. نگاهی به چارتهای بازار ارز نیز موئد این مطلب است.

یورو همچنان ارز ضعیف بازار است و معامله گرانی که این ارز را فروخته اند هم اکنون در سود قابل توجهی هستند. ارزش دلار نیز همچنان به خاطر انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو در حال افزایش است و برنده اصلی بازار می باشد و سیر صعودی شاخص دلار آمریکا (۱۱ هفته رشد متوالی) از اوایل سال ۱۹۷۰ تا کنون بی سابقه بوده است.

هر چند که برای یورو وارد منطقه اشباع فروش شده ایم اما تا زمانی که نشانه آشکار از بازگشت قیمت ندیده ایم و همچنان توصیه معاملاتی ما برای یورو فروش است.

یکی دیگر از دلایل تضعیف یورو اختلاف نرخ بهره اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری آلمان با آمریکا بوده است که این اختلاف همانطور که در نمودار دوم مشخص است به بالاترین حد خود در ۱۵ ساله گذشته رسیده است و هر چه این اختلاف زیاد شود فشارهای نزولی یورو نیز بیشتر می شود.

از سوی دیگر با اظهارات دیروز آقای دراقی، یورو مجدد رو به ضعف نهاد بطوریکه هم اکنون در آستانه شکست ۱٫۲۶۹۰ قرار دارد که خط بستر مهمی از لحظ روانشناسی جمعی محسوب می شود.

آقای دراقی در سخنان خود تقریبا آنچه قبلا گفته بود را تکرار کرد و دیگر بازار به این قطعیت رسیده که بانک مرکزی اروپا در جلسه هفته آینده میزان خرید دارایی های خود را تغییر خواهد داد و از آمادگی این نهاد برای استفاده از ابزارهای غیرمتعارف خبر داد که حکایت از وخامت اوضاع منطقه اروپا دارد. بنابراین هنوز نمی توان به یورو امید بست و این ارز روزهای خوبی پیش رو ندارد.

این حرکت بانک مرکزی اروپا حکایت از عمق نگرانی مقامات اقتصادی اروپا از اوضاع اقتصاد اتحادیه اروپا می کند. از این رو یک واگرایی بین سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا و آمریکا بوجود آمده است.

بطوریکه از یک سو بانک مرکزی اروپا (ECB) با هراس از بازگشت رکود کامل اروپا، سیاست‌های تسهیل کمّی ( QE) را تصویب کرده و از سوی دیگر آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی آمریکا تایید کننده ادامه احیای اقتصادی ایالات متحده و افزایش نرخ بهره در سال آینده است.

بنابراین اگر بار دیگر حرکت نزولی یورو در مقابل دلار شکل گیرد و قیمت از سطح ۱٫۲۶۹۶ سقوط کند، اهداف نزولی بعدی ۱٫۲۶۶۱ و ۱٫۲۵۰۳ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۲۰۴۲ به ۱٫۳۹۹۵) خواهد بود که در نمودار زیر مشخص است.

در زوج ارز دلار – ین ژاپن نیز اکنون احتمال شروع حرکت صعودی و عبور قیمت از سطح ۱۰۹٫۴۶ (بالاترین سطح روز ۱۸ سپتامبر) و ۱۰۹٫۵۰ شکل گرفته است.

هرچند که این سطوح مقاومت مستحکمی هستند که شکستن آن کار ساده ای نیست اما کماکان چشم انداز حرکت زوج دلار- ین ژاپن برای ما صعودی است و اهداف حرکت افزایشی به ترتیب نرخهای ۱۰۹٫۹۴ (بالاترین سطح ۲۵ اوت ۲۰۰۸) و ۱۱۰ (سطح روانی) و ۱۱۰٫۶۰ هستند.

نمودار روند تغییرات هفتگی جفت ارز یورو – دلار آمریکا

 یورو

نمودار تغییرات اختلاف نرخ بهره اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری آلمان با آمریکا

بازدهی