تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

آغاز حرکت بازار در هفته جدید با انتشار خبر اعتراضات دهها هزار معترض طرفدار دموکراسی هنگ کنگ فعلا قیمت جهانی اونس طلا بین ۱۲۲۶ و ۱۲۰۹ قرار داده است.

برای امروز انتظار می رود قیمت جهانی در روند خنثی مابین ۱۲۰۹ و ۱۲۲۶ به حرکت خود ادامه دهد و همچنان در انتظار اعلام نرخ بهره بانک مرکزی اروپا و آمارهای اشتغال ماهانه ایالات متحده امریکا (NFP) در انتهای هفته باقی بماند.

امروز به غیر از شاخص مصارف و درآمدهای شخصی و فروش خانه های معوقه آمریکا اخبار خاصی در تقویم اقتصادی دیده نمی شود تا محرّک اونس طلا باشد.

در هر حال با توجه به اینکه شاخص دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی با ثبت ۸۵٫۸۰ در بالاترین حد ۴ ساله گذشته قرار گرفته است برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم تا زمانیکه قیمت پایین سطح مقاومت ۱۲۳۱ و ۱۲۳۴ قرار دارد، احتمال سقوط قیمت تا سطح ۱۲۰۶ وجود دارد.

آمار نهایی رشد تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) در سه ماهه دوم سال در روز جمعه منتشر شد و به میزان ۴٫۶% رشد یافت که بالاتر از برآورد اولیه ۴٫۲% بود. در اولین واکنش کاهش سریع اونس طلا از سطح ۱۲۳۱ به ۱۲۱۲ بود و پس از فروکش کردن خبر، دوباره بازگشت آرامش به بازار را شاهد بودیم.

در خبری دیگر صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز به عنوان بزرگترین صندوق طلای جهان اعلام کرد که ۱٫۲۰ تن دیگر از ذخایر طلای خود را کاهش داده است و کل موجودی ذخایر طلای این صندوق به ۷۲۲٫۲۵ تن رسیده که پایین ترین سطح از دسامبر ۲۰۰۸ به این سو می باشد.

از نظر تکنیکی، حرکت همچنان در روندی نزولی و در موج C ادامه خواهد یافت و شکسته شدن سطح ۱۲۰۶ فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن فروش با هدف ۱۲۰۰ و ۱۱۹۴ است.

در این صورت اگر سطح ۱۲۰۶ شکسته شود اولین هدف نرخ ۱۲۰۰ و هدف بعدی نرخ ۱۱۹۴ خواهد بود. اما در صورتیکه خریداران به ادامه تقویت بیشتر آن اقدام کنند و قیمت در بالای سطح مقاومت ۱۲۲۶ تثبیت شود (یک کندل ۲ ساعته در بالای آن بسته شود) چرخ حرکت به میل اونس طلا تا نرخ ۱۲۳۱ و ۱۲۳۴ حرکت خواهد کرد.

از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا این فلز برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت را نیز کاهش می دهد.

بطور کل کالاهایی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها اونس طلاست. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی اونس طلا و هدف بعدی آنها مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا