تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم که قیمت آن در طی ۳ ماهه آینده تا زمانیکه در زیر سطح مقاومت ۹۴٫۷۶ دلار/بشکه تثبیت شده است به سوی سطح حمایت ۸۵٫۵۳ کاهش یابد و حتی این احتمال وجود دارد که بتواند این سطح را بشکند و تا حدود سطح ۷۷٫۲۸ سقوط کند. در حرکت افزایشی تنها در صورتیکه یک کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۹۴٫۷۶ بسته شود زمینه را برای افزایش به سوی ۹۸٫۸۹ فراهم می آورد.

در نمودار اول مشخص است که قیمت همچنان در روندی خنثی بلند مدت از سطح ۱۱۴٫۸۳ (بالاترین سطح ماه مه ۲۰۱۱) به این سو در نوسان است.

این حرکت خنثی و بدون روند، خلاف جهت افزایش قیمتی است که از سطح ۳۲٫۴۰ (پایین ترین سطح دسامبر ۲۰۰۸) تشکیل شده است.

این حرکت خنثی نشاندهنده الگوی مسطح (Flat) قیمت می باشد که به ترتیب شامل سه موج در قالب موجهای C , B , می باشد و این امواج از نظر طولی با یکدیگر برابر هستند.

پیش بینی می کنیم که در نمودار اول قیمت سرانجام در این موج نزولی C بتواند تا کف موج A یعنی سطح ۷۷٫۲۸ کاهش یابد که این سطح پایین ترین نرخ ژوئن ۲۰۱۲ می باشد.

بررسی سطوح فیبوناچی از افزایش ۷۷٫۲۸ به ۱۱۲٫۲۴ (بالاترین سطح ژوئن ۲۰۱۳) سطح حمایتی قیمت را بر روی ۸۵٫۵۳ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) نشان می دهد که به عنوان آخرین سد و مانع در برابر ریزش قیمت به سوی سطح ۷۷٫۲۸ عمل خواهد کرد.

در نمودار دوم بررسی تکنیکال همچنین نزدیک ترین سطح حمایت قیمت را بر روی ۹۰٫۶۳ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) نشان می دهد که فعلا مانع از استمرار موج نزولی C شده و همچنان در تلاش است تا از کاهش قیمت در این موج به سوی سطح ۸۵٫۵۳ در طی ۲ الی ۳ هفته آینده جلوگیری کند.

این سطح حمایت بر روی نرخ ۹۰٫۶۳ باعث یک حرکت برگشتی و اصلاحی شده که به نظر می رسد خلاف چرخه پنج موجی آغاز شده از سطح ۱۰۷٫۷۳ (بالاترین سطح روز ۲۰ ژوئن) می باشد.

این احتمال قویا وجود دارد که این حرکت برگشتی و اصلاحی قیمت نفت خام در قالب سه موج کوچک تشکیل شده که موج آخر یعنی موج c در حوالی سطح ۹۴٫۷۶ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) به سقف خود می رسد.

در حرکت افزایشی تنها به شرط آنکه قیمت نفت خام به بالای سطح ۹۴٫۷۶ برسد و یک کندل روزانه بالای آن ببندد تاییدی در جهت تشکیل یک کف دو قلوی کوچک می باشد که می تواند در طی سه ماهه آینده هدف ۹۸٫۸۹ دلار/بشکه (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) را نشانه بگیرد.

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال نیز پیش بینی می کنیم که قیمت آن طی ۳ ماهه آینده سطح حمایت ۹۲٫۱۷ دلار/بشکه را لمس کند و با شکست این سطح تا حدود ۸۶٫۶۲ سقوط کند.

به باور ما قیمت نفت برنت همچنان در موج اصلاحی بلند مدتی است که از سطح ۱۲۷٫۰۲ (بالاترین سطح آوریل ۲۰۱۱) آغاز شده است و این موج در جهت خلاف روند افزایشی از سطح ۳۶٫۲۰ (پایین ترین سطح دسامبر ۲۰۰۸) به این سو می باشد.

بررسی سطوح فیبوناچی در این روند بیانگر آن است که اولین حرکت اصلاحی تقریبا به زیر سطح ۹۲٫۳۳ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) رسیده و دومین حرکت اصلاحی به شکل یک الگوی بزرگ گوه (Wedge) ایجاد شده که در بالاترین سطح ماه ژوئن ۲۰۱۴ یعنی نرخ ۱۱۵٫۷۱ به اتمام رسیده است.

موج سوم که ما هم اکنون در این موج قرار داریم در حال کاهش قیمت به سوی سطح ۸۱٫۶۱ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) می باشد که این هدف محل برخورد قیمت به خط روند کشیده شده از الگوی گوه می باشد.

بررسی امواج الیوت نیز موید آن است که این حرکت اصلاحی در سه موج شکل گرفته که موج سوم یعنی موج C به سوی سطح ۸۶٫۶۲ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) در حرکت است. باید توجه داشت که این موج نزولی C ممکن است که قیمت را تا حدود سطح ۷۷٫۶۵ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) پایین آورد.

سطح حمایتی که برروی نرخ ۹۶٫۶۶ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) وجود دارد موقتا مانع از استمرار موج نزولی C شده و به اصلاح جزئی قیمت کمک کرده است. این سطح حمایت در نزدیکی حمایت دیگری بر روی ۹۶٫۷۵ ( پایین ترین سطح ۱۸ آوریل ۲۰۱۳) قرار دارد که در نمودار دوم ملاحظه می فرمائید.

به باور ما این احتمال قویا وجود دارد که قیمت برای مدتی (۲ تا ۳ هفته) در بالای سطح حمایت ۹۶٫۶۶ در نوسان باشد یا حتی مقداری به سوی سطح ۱۰۱٫۱۴ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) برگشت کند و دوباره در سراشیبی سقوط به سوی سطح ۹۲٫۱۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) قرار گیرد و این در حالی است که در حرکت افزایشی چنانچه از بالا سطح مقاومت ۱۰۱٫۱۴ با قدرت شکسته شود موجب صعود قیمت به سوی سطح ۱۰۶٫۶۹ دلار/بشکه (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) می گردد.

نمودار روند تغییرات هفتگی قیمت نفت برنت دریای شمال

نفت برنت

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال

نفت برنت