تحلیل ویژه چشم انداز شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) در ۳ ماهه آینده

خوانندگانی که این ستون سایت را دنبال می کنند قطعا با تحلیل های قبلی و همیشگی ما آشنا هستند. از مدتها پیش احتمال شکسته شدن سطح ۱٫۲۶ در زوج ارز EURUSD را مطرح کرده ایم و سرانجام این امر رخ داد. در این میان شاخصهای اقتصادی اروپا همچنان موئد ضعف اقتصاد این قاره سبز می باشند.

امروز در ساعت ۱۲:۳۰ به وقت تهران شاخص قیمت مصرف کنندگان اروپا (CPI) برای ماه سپتامبر اعلام شد و دوباره کاهش یافت و از رقم قبلی ماه اوت ۰٫۴%+ به ۰٫۳%+ در ماه سپتامبر تقلیل یافت که این رقم پایین ترین رشد تورم اروپا از ماه اکتبر ۲۰۰۹ می باشد و خبری بسیار بدی برای یورو محسوب می شود و همچنان بر این باوریم که با توجه به ادامه نگرانی ها در خصوص کاهش تورم اروپا و اعمال سیاست های انبساطی پولی بانک مرکزی اروپا، حرکت کاهشی یورو ادامه خواهد یافت.

در این هفته بانک مرکزی اروپا (ECB) روز پنجشنبه تشکیل جلسه خواهد داد هر چند انتظار می رود هیچگونه تغییری در میزان نرخ بهره (۰٫۰۵%) صورت نگیرد، اما عمده توجه بازار به کنفرانس خبری ریس بانک مرکزی اروپا خواهد بود.

از آنجاییکه آمارهای اقتصادی اروپا همچنان ضعیف بوده و رشد تورم نیز روندی کاملا کاهشی به خود گرفته، انتظار می رود در پیش بینی بانک مرکزی اروپا از وضعیت اقتصادی دوباره تغییر صورت گیرد و نشان دهد که سیاستهای اقتصادی اروپا کماکان انبساطی خواهد بود .

از آنجایی که یورو در مقابل دلار معامله می شود افزایش ارزش شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) سبب می شود یورو بیش از سایر ارزها در برابر دلار کاهش یابد زیرا ۵۸% از سبد ایندکس دلار را یورو تشکیل میدهد.

بنابراین حرکت جفت ارز یورو – دلار کماکان در روند نزولی به شدت ادامه دارد و پس از شکسته شدن سطوح ۱٫۲۷۸۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) و ۱٫۲۶۰۰ هدف بعدی سقوط یورو تا حدود ۱٫۲۵۰۲ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۲۰۴۲ – پایین ترین سطح ۲۴ جولای ۲۰۱۲ – به ۱٫۳۹۹۵- بالاترین سطح ۸ مه ۲۰۱۴ ) می باشد.

در سایر تحولات و همانگونه که در نمودار زیر مشخص است، برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا پیش بینی می کنیم که قیمت آن در طی سه ماهه آینده تا محدوده ۸۷٫۱۵۵ و ۸۹٫۰۴۸ افزایش یابد که این هدف را قرار گرفتن قیمت در موج افزایشی (۳) تایید می کند.

از نظر تحلیل امواج الیوت این سومین موج از چرخه سه موجی می باشد که از سطح ۷۲٫۶۹۶ (پایین ترین سطح ماه مه ۲۰۱۱) شروع شده است.

بررسی سطوح فیبوناچی نشان می دهد که این موج (C) همچنان در بالای سطح مقاومت ۸۴٫۳۹۲ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) تثبیت شده است و مقاومت بعدی بر روی ۸۷٫۱۵۵ ( خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) قرار گرفته که شکست این سطح موجب صعود بیشتر قیمت تا حوالی سطح ۸۹٫۰۴۸ می شود که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی می باشد.

البته قبل از این که قیمت به نرخهای بالاتر برسد احتمال یک حرکت اصلاحی و برگشتی به سوی سطح حمایت بسیار قوی و مستحکم ۸۴٫۳۹۲ چندان هم بعید نیست زیرا قیمت ایندکس همانگونه که در نمودار زیر مشخص است با خط روند کاهشی رسم شده از سطح ۸۹٫۶۲۴ (بالاترین ماه مارس ۲۰۰۹) درگیر است و ممکن است قبل از اینکه بتواند از این خط روند عبور کند مقداری استراحت و اصلاح کند و دوباره به نرخهای بالاتر یعنی سطوح ۸۷٫۱۵۵ و ۸۹٫۰۴۸ افزایش یابد.

باید توجه داشت احتمال اینکه شاخص دلار بتواند از این سطح حمایت بسیار قوی و مستحکم ۸۴٫۳۹۲ عبور کند خیلی ضعیف است اما اگر به هر دلیلی این سطح شکسته شود زمینه را برای اصلاح ایندکس دلار به سوی سطح ۸۲٫۱۵۹ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) فراهم می سازد که این سناریو همانطور که عرض کردم خیلی بعید و دور از انتظار است و محتمل ترین سناریو آن است که با یکی دو بار رفت و برگشت سرانجام بتواند با قدرت از این خط روند رسم شده عبور کند و در طی سه ماهه آینده خود را به ترتیب تا سطوح ۸۷٫۱۵۵ و ۸۹٫۰۴۸ بالا بکشاند.

نمودار روند تغییرات هفتگی شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار