تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اخبار ناخوشایند برای اونس طلا، نقره و پلاتینیوم همچنان ادامه دارد و قیمت اونس طلا همچنان در پایین ترین سطح ۹ ماهه گذشته ، قیمت جهانی پلاتینیوم در پایین ترین سطح ۵ ساله گذشته و قیمت جهانی اونس نقره در پایین ترین نرخهای خود از ماه مارس ۲۰۱۰ به این سو قرار گرفته اند.

امروز بار دیگر مشخص شد که صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از ذخایر طلای خود کم کرده و ۲٫۳۹ تن دیگر طلا فروخته است و هم اکنون کل موجوذی ذخایر طلای این صندوق به ۷۶۹٫۸۶ تن رسیده که این رقم پایین ترین میزان از دسامبر ۲۰۰۸ به این سو می باشد.

از سوی دیگر با توجه به روند رو به رشد شاخص دلار در برابر ارزهای اصلی می توان انتظار داشت که عمده توجه بازار به حرکت کاهشی اونس طلا به سوی سطح ۱۱۹۴ معطوف باشد. لازم به ذکر است که امروز بازارهای چین تا آخر هفته در تعطیلات به سر می برند که در غیاب چینی ها نتیجه ساده آن، سقوط اونس طلا خواهد بود.

برای قیمت جهانی اونس طلا همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت سطح حمایت ۱۲۰۹ را شکسته است و برای امروز پیش بینی می کنیم که قیمت آن تا سطح ۱۱۹۴ پایین آید.

این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی C قرار گرفته که این موج نزولی همانطور که قبلا خدمتتان عرض کردم از سطح ۱۳۲۲٫۶۰ (بالاترین سطح روز ۸ اوت) شروع شده است.

پس از دو بار تلاش و ناتوانی قیمت در شکست سطح ۱۲۰۹ این سومین باری است که اونس طلا این سطح حمایت را لمس می کند و با توجه به اینکه هم اکنون قیمت در زیر سطح ۱۲۰۹ تثبیت شده است می تواند زمینه ساز فرود بیشتر قیمت به سطح ۱۱۹۴ و در ادامه ۱۱۷۹ (خط فیبوناچی ۲۲۳٫۶ درصدی) باشد که این هدف دوم یعنی سطح ۱۱۷۹ را بررسی الگوی گوه کوچک (wedge) که بین روزهای ۲۲ سپتامبر و ۳۰ سپتامبر ساخته شده است را تایید می کند.

بنابراین از دید تکنیکال، احتمال شروع حرکت نزولی به ۱۱۹۴ و ۱۱۷۹ وجود دارد. در حرکت افزایشی نیز قیمت همچنان با سطوح مقاومت بسیار مستحکمی در ۱۲۱۸ و ۱۲۲۶ (به ترتیب خطوط فیبوناچی۱۶۱٫۸ درصدی و ۱۵۰ درصدی) مواجه است.

بنابراین، همچنان روند حرکت اونس طلا را نزولی می دانیم و انتظار می رود این حرکت در موج نزولی C نیز ادامه داشته باشد. امروز بازار در انتظار اعلام اخبار متعدد اقتصادی است که ایالات متحده منتشر خواهد شد.

در این میان، مهمترین این اخبار، تعداد اشتغال ایجاد شده در بخش خصوصی (ADP) و اعلام میزان رشد بخش کارخانه ای(ISM) واست. علاوه بر اعلام مولفه های مرتبط با شاخص ISM و ADP این آمار می تواند تا حدی مشخص کننده گزارش اشتغال ماه فوریه (payrolls) باشد که روز جمعه منتشر خواهد شد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا