تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

EurUsd:

از ابتدای معاملات امروز شاهد موج چندانی در یورو نبودیم که علت اصلی این مسئله انتظار برای جلسه مهم امروز بانک مرکزی اروپا (ECB) در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران می باشد و از اهمیت بالایی برخوردار است.

نرخ بهره اروپا در حال حاضر ۰٫۰۵% است و این در حالی است که چندی پیش شاهد یک مورد کاهش نرخ بهره بودیم. به عبارتی نرخ بهره از ۰٫۱۰% به ۰٫۰۵% تنزل پیدا کرده است و به گمان اکثر فعالان بازار امروز احتمالا شاهد تثبیت نرخ بهره باشیم.

علت اینکه چشم انداز نرخ بهره در اروپا تا به این اندازه منفی شده است در واقع رکود نسبی اقتصاد آن در ماههای اخیر و نگرانی مقامات بانک مرکزی اروپا از تورم منفی می باشد.

سخنرانی های ماهانه آقای دراقی که معمولاً پس از اعلام نرخ بهره بانکی اروپا (۴۵ دقیقه بعد) صورت می گیرد، یک روش معینی را به دنبال داشته است، بدین صورت که در ابتدا وی با اشاره به کاهش رشد تورم و نیز اعلام نگرانی از وضعیت رشد اقتصادی و برنامه خرید دارایی ها، موجب حرکت سریع و کاهشی یورو شده است.

ممکن است این استراتژی برای معامله گران فاندامنتال قابل توجه باشد اما برای امروز انتظار داریم، بانک مرکزی اروپا مقداری از مواضع پیشین خود در ارتباط با سیاست انبساطی کمّی (QE) و میزان خرید اوراق قرضه با پشتوانه دارایی ها (ABS) تا حدی عقب نشینی نماید و محرک مالی جدیدی را معرفی نکند که در این صورت، امروز فرصتی برای اصلاح و افزایش یورو به نرخهای نزدیکی ۱٫۲۷۰۰ فراهم خواهد کرد اما دوباره انتظار می رود فرصتهایی برای ورود به پوزیشن فروش در محدوده نرخهای نزدیکی به سطح ۱٫۲۷ ایجاد شود.

از نظر تحلیل تکنیکال نیز در نمودار زیر مشخص است که حوالی منطقه ۱٫۲۷۰۰ و پس از آن ۱٫۲۷۳۰ و ۱٫۲۷۳۳ (سطوح فیبوناچی و خطوط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته و ۱۰ روزه گذشته) منطقه مقاومت مستحکمی برای یورو محسوب می شوند و باید توجه داشت که امروز سفارشات فروش یورو به ترتیب در سطوح نزدیکی ۱٫۲۷۰۰ ، ۱٫۲۷۱۵ ، ۱٫۲۷۲۰ و مرحله آخر در منطقه ۱٫۲۷۴۰ و ۱٫۲۷۵۰ وجود دارند.

با توجه به این شرایط، همچنان بر این باوریم که حرکت نزولی یورو در مقابل دلار ادامه خواهد داشت و می توان با فروش یورو در نرخهای نزدیک ۱٫۲۷۰۰ در انتظار فرود دوباره قیمت تا سطوح پایین تر شد. البته برای امروز برخی از سفارشات خرید در منطقه نزدیکی ۱٫۲۶۰۰ الی ۱٫۲۵۸۰ وجود دارند و شکست قدرتمند سطح ۱٫۲۵۸۰ فرصتهای مناسب دیگری را برای ورود مجدد فروشندگان فراهم خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات روزانه جفت ارز یورو – دلار آمریکا

یورو