تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

مهمترین خبر امروز شاخص اشتغال ماهیانه آمریکا می باشد که بعد از ظهر امروز ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود. ماه گذشته این شاخص ۱۴۲۰۰۰ اعلام شد و برای این ماه بازار انتظار در حدود ۲۱۵۰۰۰ را دارد و برای نرخ بیکاری پیش بینی همان ۶٫۱% را دارد که تاثیر خاص خود را بر روی اونس طلا خواهد داشت.

در این چند روز اخیر قیمت جهانی اونس طلا برای گذر از حمایت ۱۲۰۴ و ۱۲۲۶ تلاشهایی کرده اما موفق نشد و مجددا به محدوده تعادل خود در منطقه مابین این سطوح بازگشت.

به اعتقاد ما گذر از این سطوح نیاز به مومنتوم بالایی دارد که تا قبل از گزارش آمار اشتغال آمریکا تجمیع این انرژی بعید به نظر می رسد. با نزدیک شدن به آمار اشتغال آمریکا آهسته تمامی توجهات بازار به آن معطوف می شود.

از ابتدای هفته اونس طلا در نوار نسبتا باریکی حرکت کرده است که این خود نشاندهنده انتظار بازار برای این خبر است. در هر صورت از نظر تحلیل تکنیکال و فاندامنتال همچنان فشارهای نزولی اونس طلا پابرجاست، مخصوصا اگر امروز آمار اشتغال بالاتر از حد انتظارات اعلام شود.

در خبری دیگر صندوق جهانی اسپایدر ۱٫۹ تن دیگر از ذخایر طلای خود کم کرد و هم اکنون کل موجودی ذخایر طلای این صندوق به ۷۶۷٫۴۷ تن رسیده است که پایین ترین میزان از دسامبر ۲۰۰۸ به این سو می باشد و معامله گران چینی نیز همچنان در تعطیلات هستند و این بدان معناست که تقاضای خرید فیزیکی نیز وجود ندارد.

همانطور که در نمودار زیر نیز مشخص است از نظر تحلیل تکنیکال نیز پیش بینی می کنیم که قیمت مجدد سطح ۱۲۰۴٫۴۰(پایین ترین سطح ۳۰ سپتامبر) را لمس کند که این هدف را بررسی الگوی گوه (wedge) کاهشی تایید کرده است. قبلا نیز گفته شد که این الگو از روز ۲۲ سپتامبر آغاز گردیده و از پنج موج تشکیل شده است.

تا کنون چهار موج آن کامل شده است و موج آخر یعنی موج پنج (موج v) در حال کاهش به سوی سطح ۱۲۰۴٫۴۰ یعنی کف موج سوم (موج iii) می باشد. این الگوها معمولا جز الگوهای ادامه دهنده می باشند و وقتیکه قیمت به سطح ۱۲۰۴٫۴۰ برسد منجر به کاهش بیشتر قیمت خواهد شد.

در کل برای امروز به باور ما کاهش قیمت تا سطح ۱۲۰۰ تاییدی در جهت الگوی گوه کاهشی و ریزش قیمت به سطح ۱۱۸۵ خواهد بود.

در هر حال ما نمی توانیم با قاطعیت بگوییم آمار امروز اشتغال آمریکا بالاتر از پیش بینی ها خواهد بود یا پایین تر اما یک مسئله بدیهی است و آن اینکه پس از اعلام گزارش اشتغال ماهیانه آمریکا ، اونس طلا بعد از چندین روز انتظار و سکوت آماده انفجار است و بالاخره به سمتی خواهد رفت،

بنابراین برای امروز فروش از زیر سطح ۱۲۰۴ با تارگتهای ۱۲۰۰ ، ۱۱۹۴ الی ۱۱۸۵ برای امروز جواب گو خواهند بود. بهتر است تا ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران منتظر بمانیم.

نمودار روند تغییرات ۳۰ دقیقه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا