تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت نتوانسته که با قدرت از سطح مقاومت ۹۱٫۵۴ دلار/بشکه عبور کند و دو ساعت بالای آن تثبیت شود و به همین خاطر برای امروز ممکن است که به سوی سطح ۸۹٫۷۷ برگردد. این سطح مقاومت در نمودار پایین بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج کاهشی ۹۴٫۹۰ (بالاترین سطح روز ۳۰ سپتامبر) به ۸۸٫۱۸ (پایین ترین سطح روز ۲ اکتبر) تشکیل شده است.

حرکت افزایشی سریعی که روز گذشته از سطح ۸۸٫۱۸ شاهد بودیم صرفا یک حرکت اصلاحی در جهت خلاف روند کاهشی بوده که بزودی دوباره به همان پایین ترین نرخهای روز گذشته سقوط خواهد کرد و انتظار داریم نفت خام تمام آن چیزی را که دیروز از سطح ۸۸٫۱۸ بدست آورده بود را از دست دهد.

این حرکت بازگشت به روند نزولی از هم اکنون به سوی سطح ۸۹٫۷۷ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) آغاز شده است و از نظر تحلیل تکنیکال استراتژیکی این هدف زمانی تایید خواهد شد که قیمت به زیر سطح ۹۰٫۷۵ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) برسد.

لازم به ذکر است که در حرکت افزایشی تنها به شرط شکست سطح مقاومت ۹۱٫۵۴ و تثبیت حداقل ۲ ساعته بالای آن موجب اصلاح به سوی سطح ۹۲٫۳۳ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) می شود.

امروز ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران تعداد مشاغل اضافه شده به بخش غیر کشاورزی آمریکا اعلام می شود و همواره این شاخص یکی از محرکین اصلی بازار جهانی نفت بوده است. این شاخص بهترین نماگر بازار کار و سلامت اقتصادی آمریکا محسوب می شود و به سبب اهمیت فوق العاده این بخش، این خبر نیز اهمیت بالایی برای بازار نفت دارد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال نیز همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت با سطح مقاومت ۹۳٫۹۴ دلار/بشکه مواجه است و برای امروز به سوی سطح ۹۳٫۰۳ اصلاح خواهد کرد.

این سطح مقاومت در نمودار پایین بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج کاهشی ۹۷٫۸۰ (بالاترین سطح روز ۳۰ سپتامبر) به ۹۱٫۵۵ (پایین ترین سطح روز ۲ اکتبر) تشکیل شده است.

در حرکت افزایشی تنها به شرط شکست قدرتمند این سطح یعنی سطح مقاومت ۹۳٫۹۴ می بایست منتظر افزایش قیمت به سوی سطح ۹۴٫۶۸ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) باشیم.

با این حال احتمال اینکه قیمت بتواند از سطح مقاومت ۹۳٫۹۴ عبور کند خیلی ضعیف است زیرا افزایش قیمت از سطح ۹۱٫۵۵ صرفا در جهت یک حرکت اصلاحی می باشد و در روزهای آتی دوباره به نرخهای پایین تر معکوس خواهد شد. برای امروز کاهش قیمت به زیر سطح ۹۳٫۰۳ این سناریوی نزولی را بیشتر تایید خواهد کرد.

بنابراین هر چند هنوز روند نفت برنت را نزولی می دانیم و احتمال رسیدن آن به نرخهای پایین ۹۱٫۵۵ وجود دارد اما ممکن است بازار برای عبور از ۹۱٫۵۵ مجبور به اندکی عقب نشینی و سپس وارد آوردن ضربه نهایی شود که حرکت اصلاحی دیروز در همین راستا می باشد.

مهمترین خبر امروز از ایالات متحده که در واقع مهمترین خبر هفته نیز می باشد اعلام میزان مشاغل اضافه شده به بخش غیر کشاورزی خواهد بود. برای این ماه انتظار داریم تا این عدد به ۲۱۵۰۰۰+ برسد که حد بالایی نسبت به رقم قبلی (۱۴۲۰۰۰+) است.

اگر برای امروز بازار عددی پایین تر از ۲۱۵۰۰۰ را ببیند نفت خام و برنت ضربه ای دیگر خواهند خورد اما در صورتی که عدد قوی و بالای ۲۱۵۰۰۰ اعلام شود شاید قیمت نفت برنت بتواند با شکست سطح مقاومت ۹۳٫۹۴ به حدود ۹۴٫۶۸ دلار/بشکه برسد. به هر حال باید تا ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران منتظر ماند و دید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال

 نفت برنت