تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

سرانجام اونس طلا با سقوط خود به سطح ۱۱۸۲ فاصله خود را با شکست سطح ۱۱۸۰ بسیار کم کرد و چند روز گذشته که در همین ستون صحبت از سقوط طلا به زیر ۱۲۰۰ می کردیم بسیاری آن را یک دید اغراق گرایانه می دانستند اما گذشت زمان اثبات کرد که اینگونه نیست.

افزایش ارزش دلار ، فروش ذخایر طلا توسط صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) و تقاضای خرید فیزیکی ضعیف چینی ها از دلائل اصلی کاهش ارزش طلا می باشند که همچنان پابرجا هستند.

از آنجاییکه آمریکا قوی ترین اقتصاد جهان می باشد و با عموم قدرتهای اقتصادی روابط فعالی دارد، بهبود اقتصادی آن بر بازار فلزات تاثیر گذار است و صعود شاخصهای بورس آمریکا در پی تحولات اخیر ایالات متحده و به تبع سقوط قیمت جهانی اونس طلا خود شاهد این مدعاست.

شاخصهای اقتصادی آمریکا مخصوصا آمار اشتغال همچنان قوی اعلام می شوند و حکایت از بهبود این بخش مهم اقتصاد ایالات متحده دارند.

روز جمعه آمار اشتغال آمریکا ۲۴۸۰۰۰ اعلام شد که بسیار بالاتر از حد پیش بینی ها بود و نرخ بیکاری این کشور نیز از ۶٫۱% به ۵٫۹% کاهش یافت که خبر خوبی برای اقتصاد امریکا و دلار محسوب می شود. این خبر باعث تضعیف آنی اونس طلا بلافاصله پس از اعلام خبر شد و هم اکنون قیمت اونس طلا در پایین ترین سطوح ۱۵ ماهه گذشته قرار گرفته است.

اگر به خاطر داشته باشد در یکی از نوشتار های گذشته به این مسئله اشاره کردیم که انتظار می رود فرصتهایی برای ورود به پوزیشن فروش در محدوده نرخهای پایین ۱۲۰۴ ایجاد شود و بنابراین با توجه به چشم انداز افزایش نرخ بهره ایالات متحده در اواسط سال آینده یا حتی زودتر و عدم خرید فیزیکی چینی ها احتمال تضعیف بیشتر اونس طلا نیز وجود دارد.

آمار مثبت اقتصادی آمریکا باعث شده تا گمانه زنیها در بازار در باره افزایش نرخ بهره در سال آینده به شدت افزایش یابد و سقوط سهمگین اونس طلا نتیجه منظقی آن بوده است.

امروز در بازار آسیا قیمت تا نزدیکی سطح ۱۱۸۰ کاهش یافت و اگر این سطح شکسته شود باز هم به سقوط بیشتر اونس طلا منجر خواهد شد و به نظر می رسد تا روز چهارشنبه که چینی ها به بازار برمی گردند، این وضعیت کاهشی همچنان ادامه داشته باشد و ما احتمال شکسته شدن سطح ۱۱۸۰ را بسیار زیاد می دانیم.

در حال حاضر اونس طلا فاصله چندانی تا شکسته شدن سطوح ۱۱۸۰ و ۱۱۷۸ ندارد و احتمال شکست این سطوح بسیار است که اگر این سناریو حاکم شود اونس طلا سقوط قابل ملاحظه ای خواهد داشت و خود را به ۱۱۶۰ و ۱۱۵۰ نزدیک خواهد کرد. برای امروز سطوح مقاومت نیز به ترتیب در ۱۲۰۹ و ۱۲۱۵ قرار دارند که این سطوح مانع از هر گونه حرکت اصلاحی خواهند شد.

این هفته روز چهارشنبه صورتجلسه نشست بانک مرکزی آمریکا (FOMC) به احتمال زیاد می تواند تا حد زیادی وضعیت آتی را مشخص کند و نشان خواهد داد که اعضای کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا تا چه میزان به افزایش نرخ بهره در سال آینده متفق القول هستند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا