تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

تمایلات قیمت نفت خام سبک آمریکا پس از انتشار روز جمعه آمار اشتغال آمریکا علیرغم اینکه بسیار قوی تر از حد انتظارات اعلام شد اما همچنان در مسیر تضعیف نفت است، با این حال بازار کماکان به بررسی گزارش و مطالب آن می پردازد.

امروز بازارهای سهام مقداری افزایش یافتند که این موضوع فعلا مانع از ریزش قیمت شده است اما انتظار داریم که عرضه بیش از حد نفت در بازارهای جهانی و کاهش تقاضا برای خرید منجر به سقوط دوباره قیمت نفت خام سبک آمریکا به پایین ترین سطوح ۱۸ ماهه گذشته شود.

از آنجایی که سازمان اوپک هنوز سیگنالی در جهت کاهش تولیدات صادر نکرده است تا بتوانیم کف مشخصی را برای قیمت نفت تعیین کنیم به همین خاطر باید منتظر فرود دوباره قیمت باشیم.

همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم افزایش سطح تولیدات نفت، بازار را به خوبی تامین کرده است و همچنین با کمک افزایش تولید در آمریکای شمالی و کمتر شدن تقاضای نفت از سوی اروپا و رشد اندک تقاضای چین منجر به عدم تعادل عرضه در بازار جهانی نفت شده است.

لازم به ذکر است که هفته گذشته عربستان در حرکتی غیر منتظره اعلام نمود که از ماه نوامبر نفت خود را برای مشتریان آسیایی با یک دلار ارزان تر عرضه خواهد کرد که این خبر در معاملات هفته گذشته منجر به تشدید حرکت نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی گردید.

اگر در هفته جاری همچنان وضعیت نفت در شرایط فعلی باقی بماند در هفته جاری نیز باید انتظار کاهش قیمت نفت خام به سوی ۸۸٫۱۸ دلار/بشکه و حتی پایین تر را داشته باشیم.

در هر حال از لحاظ تکنیکی و بنیادی هنوز نمی توان موج نزولی نفت را تمام شده دانست و همچنان این کالا در روندی کاهشی می باشد. در حال حاضر نفت خام در منطقه زیر سطح مقاومت ۹۰٫۷۵ و ۹۱٫۵۴ (به ترتیب خطوط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی) قرار دارد و احتمال ریزش مجدد آن تا ۸۸٫۱۸ وجود دارد که برای رسیدن به هدف می بایست سطح ۸۹٫۳۰ با قدرت شکسته شود.

در حرکت اصلاحی نیز تنها در صورتیکه سطوح ۹۰٫۷۵ و ۹۱٫۵۴ سپس ۹۱٫۷۶ شکسته شوند می توان موج اصلاح قیمت را تا سطح ۹۲٫۳۳ و سپس ۹۳٫۳۱ را انتظار داشت اما تا زمانی که پایین این سطوح باشیم هنوز نفت خام در موج نزولی به سوی سطح ۸۸٫۱۸ دلار/بشکه قرار دارد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال هر چند که روز جمعه شاهد تشکیل حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۹۱٫۵۵ دلار/بشکه بودیم اما این حرکت پایدار نبود و همانطور که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید، قیمت در مقابل سطح مقاومت ۹۳٫۰۳ از حرکت باز ایستاده است که این سطح محل برخورد قیمت به سطح فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی می باشد.

همچنان بر این باوریم که حرکت نزولی ادامه دارد و از این رو، کماکان منتظر فرود بیشتر تا نرخ ۹۱٫۵۵ هستیم. در حرکت اصلاحی، سطح مقاومت اولیه بر روی نرخ ۹۳٫۰۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) قرار دارد و پس از آن سطوح بعدی بر روی نرخهای ۹۳٫۹۴ و سپس ۹۴٫۶۸ (به ترتیب خطوط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی) قرار گرفته اند.

همانطور که می دانیم تاثیر کاهش نرخ رشد اقتصادی چین، اثر تشدید هر گونه تنش های ژئوپولیتیکی را خنثی کرده است و به کاهش قیمت نفت برنت نیز انجامیده است.

از این رو به نظر می رسد که فروشندگان کنترل بازار را کاملاً در دست دارند و از این رو، قیمت نفت برنت همچنان به سوی نرخهای پایین کشیده می شود.

اکنون می بایست در انتظار بازگشت دوباره قیمت به نرخهای پایین و ورود به پوزیشن های فروش بود که در این مسیر، سطح حمایت ۹۱٫۵۵ می تواند نقطه مناسبی برای افزودن به پوزیشن های فروش باشد که هم اکنون نقش سطح حمایت را نیز دارد و اگر شکسته شود فروشندگان زیادی را وارد بازار خواهد کرد و برای امروز ناکامی تثبیت قیمت نفت برنت در بالای سطح مقاومت ۹۳٫۰۳ منجر به استمرار حرکت نزولی به سوی ۹۱٫۵۵ دلار/بشکه خواهد گردید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال

نفت برنت