تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

EurUsd:

دنیا به یورو ضعیف عادت کرده است! اکنون مدت ها است که حرکت نزولی یورو دیگر جای تعجبی برای بازار ندارد. سرانجام اتفاقی که در انتظار آن بودیم رخ داد و پس از ۲ سال، امروز هر یورو ۱٫۲۵۰۰ دلار معامله شد و تا این لحظه هر چند مقداری به سطح ۱٫۲۶۰۰ اصلاح کرده است اما روند کاهش قیمت همچنان ادامه دارد.

یورو چند ماهی است که به دنبال ریزش شاخصهای اقتصادی اروپا و کاهش نرخ بهره این منطقه همچنان در حال نزول هستند و به عبارتی ارزش دلار در حال تقویت می باشد. یکی از معیارهای مشخص کننده میزان تضعیف یورو، صعود اخیر شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا از اوایل ماه جولای به این سو است که برای ۱۲ هفته متوالی با افزایش روبرو شد که این مدت زمان رشد متوالی هفتگی برای شاخص دلار آمریکا (DXY) در بیش از ۴۰ ساله گذشته بی سابقه بوده است.

بطور معمول ارتباط معکوسی بین یورو و ایندکس دلار وجود دارد به این معنی که با حرکت صعودی شاخص دلار، معامله گران اقدام به فروش یورو می کنند زیرا همانطور که می دانیم یورو ۵۸% از سبد شاخص دلار آمریکا را تشکیل می دهد که بیشترین میزان سهم از شاخص دلار را داراست.

سایر ارزهای اصلی نیز به ترتیب سهم ین ژاپن ۱۳٫۶% ، پوند ۱۱٫۹% ، کانادا ۹٫۱% ، کرون سوئد ۴% و فرانک سویس ۳٫۶% هستند که این امر به خاطر اینکه یورو سهم زیادی از سبد دلار را تشکیل می دهد دلیلی جز تضعیف واقعی یورو و آینده رو به ضعف اقتصاد اروپا ندارد.

همانگونه که در نمودار زیر مشخص است در صورت تثبیت قیمت یورو در پایین سطح ۱٫۲۵۰۰ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۲۰۴۲ به ۱٫۳۹۹۵) و از آنجایکه پس از آن سطح حمایت خاصی در مقابل یورو نخواهد بود، امکان سقوط بیشتر به ترتیب به سطوح ۱٫۲۴۶۵ ، ۱٫۲۴۵۰ ، ۱٫۲۳۰۰ الی ۱٫۲۰۴۲ (پایین ترین نرخ ۲۴ جولای ۲۰۱۲) نیز وجود خواهد داشت.

اکنون با آمار بسیار قوی و مثبت اشتغال آمریکا چشم انداز وضعیت جفت ارز یورو – دلار روشن تر شده است زیرا آمریکا با افزایش شاخصهای اقتصادی، در اواسط سال آینده یا حتی زودتر ناگزیر به افزایش نرخ بهره بانکی اقدام خواهد کرد و در مقابل اروپا برای مقابله با رکود اقتصادی لحظه به لحظه بر سنگینی آن افزوده می شود و امروز نیز مشخص شد که میزان سفارشات صنعتی آلمان در ماه اوت ۵٫۷%- کاهش یافته است و بانک مرکزی اروپا ناچار به نگه داشتن نرخ بهره در سطوح پایین و گسترش سیاست های انبساطی خواهد شد.

نتیجه منطقی آن است که نرخ بهره بانکی آمریکا، از میزان سود بانکی اروپا فراتر خواهد رفت و معامله گران مطابق سنت همیشگی بازار به خاطر اختلاف نرخ بهره به خرید ارزی خواهند پرداخت که سود بانکی بیشتری را برای آنها تضمین کند.

بنابراین به باور ما حرکت اصلی یورو کماکان نزولی است و از این رو می توان در نرخهای بالا اقدام به فروش کرد و برای امروز سفارشات فروش به ترتیب در منطقه نزدیکی ۱٫۲۶۵۰ و ۱٫۲۷۰۰ چیده شده اند و مقاومت در نرخ ۱٫۲۷۰۰ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۱٫۲۹۹۵ به ۱٫۲۵۰۱) تشکیل شده است و اگر امروز یا فردا یورو قادر به تثیت قیمت در پایین سطح حمایت ۱٫۲۵۰۰ گردد، هدف بعدی کاهش تا نرخهای ۱٫۲۴۶۵ و ۱٫۲۴۵۰ خواهد بود.

در سایر تحولات در جفت ارز دلار – ین ژاپن برای امروز می بایست در سطوح نزدیکی ۱۰۹٫۰۰ الی ۱۰۸٫۸۰ برای ورود به پوزیشن خرید و در سطوح نزدیکی ۱۰۹٫۹۰ ، ۱۱۰٫۰۰ ، ۱۱۰٫۱۰ و ۱۱۰٫۱۵ برای فروش اقدام کرد.

در زوج ارز یورو – ین ژاپن نیز امروز سفارشات خرید در منطقه نزدیکی ۱۳۷٫۰۵ ، ۱۳۷٫۰۰ و بعدی ۱۳۶٫۹۰ الی ۱۳۶٫۸۵ سفارشات فروش در منطقه نزدیکی ۱۳۷٫۴۰ الی ۱۳۷٫۶۰ قرار دارند.

در زوج ارز دلار – فرانک سویس نیز اکنون می بایست به انتظار افزایش بیشتر قیمت باشیم. سطح حمایت کلیدی فعلی نرخ ۰٫۹۵۸۰ و ۰٫۹۵۶۰ الی ۰٫۹۵۵۰ است که امروز سفارشات خرید در حوالی این منطقه قرار گرفته اند و سفارشات فروش امروز نیز به ترتیب در دو مرحله ۰٫۹۶۹۰ ، ۰٫۹۷۰۰ و سفارشات فروش بعدی در ۰٫۹۷۲۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی اصلاحی از سقوط سال ۲۰۰۰ به سال ۲۰۱۱ ) و سپس ۰٫۹۷۲۵ الی ۰٫۹۷۳۰ دیده می شوند.

نمودار روند تغییرات ماهیانه قیمت جفت ارز یورو – دلار آمریکا

یورو