تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا امروز پیش بینی می کنیم که قیمت آن به حدود سطح ۸۹٫۷۷ دلار/بشکه برگردد که این موضوع را عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۹۰٫۷۵ تایید کرده است.

این سطح مقاومت همانطور که در نمودار زیر مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج کاهشی ۹۴٫۹۰ (بالاترین سطح روز ۳۰ سپتامبر) به ۸۸٫۱۸ (پایین ترین سطح روز ۲ اکتبر) تشکیل شده است.

برای حرکت امروز قیمت نفت خام سبک آمریکا دو سناریو محتمل به نظر می رسد. اول آنکه قیمت ابتدا به سوی سطح ۸۹٫۷۷ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) برگردد و با شکسته شدن این سطح به سوی سطح ۸۸٫۱۸ سقوط کند امری که در صورت تحقق می تواند بار دیگر به کاهش قیمت نفت خام تا نرخ ۸۸٫۱۸ و حتی بیشتر منجر شود، یا اینکه از اطراف سطح حمایت ۸۹٫۷۷ دوباره اصلاح کند و به سطح ۹۰٫۷۵ برسد.

فعلا تجزیه و تحلیل حرکت افزایشی اخیر قیمت از سطح ۸۸٫۷۶ (پایین ترین سطح دیروز) کمی دشوار است زیرا ممکن است که این حرکت در جهت استمرار حرکت بازگشتی از سطح ۸۸٫۱۸ باشد یا اینکه صرفا یک حرکت اصلاحی کوتاه در جهت روند کاهشی قیمت باشد که از سطح ۹۱٫۷۹ (بالاترین سطح روز ۳ اکتبر) شروع شده است.

لازم به ذکر است در حرکت افزایشی تنها در صورتیکه قیمت بتواند از سطح مقاومت ۹۰٫۷۵ با قدرت عبور کند موجب افزایش به ۹۱٫۵۴ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) می شود. برای امروز منتظر می مانیم تا ببینیم واکنش نفت خام در اطراف سطح حمایت ۸۹٫۷۷ دلار/بشکه چگونه خواهد بود؟ سقوط به سوی سطح ۸۸٫۱۸ یا اصلاح دوباره به سوی سطح ۹۰٫۷۵ دلار/بشکه؟

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

در نمودار قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم که امروز قیمت آن با سطح مقاومت ۹۲٫۹۱ دلار/بشکه مواجه شود و به سوی سطح حمایت ۹۱٫۵۶ اصلاح کند.

همانطور که در نمودار زیر می بینیم این سطح مقاومت و حمایت بر روی خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی c که از سطح ۹۷٫۸۰ (بالاترین سطح ۳۰ سپتامبر) شروع شده تشکیل شده اند و به باور ما در ادامه حرکت اصلاحی، سطح مقاومت ۹۲٫۹۱ می تواند مانع از هر گونه استمرار روند اصلاحی گردد.

از منظر تحلیل تکنیکال، این حرکت و نوسانات نامرتب و نامنظمی که از سطح ۹۱٫۵۵ (پایین ترین سطح روز ۲ اکتبر) شاهد بودیم بیانگر تشکیل یک الگوی گوه نزولی (bearish wedge) می باشد.

در حرکت افزایشی تنها به شرط شکسته شدن سطح ۹۲٫۹۱ موجب افزایش به سوی منطقه ۹۳٫۷۵ و ۹۴٫۲۶ می شود که این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی و ۱۰۰ درصدی می باشند.

در هر حال برای امروز با توجه به اینکه قیمت در زیر سطح مقاومت ۹۲٫۹۱ تثبیت شده است می تواند حرکت صعودی روز گذشته را در حوالی سطح مقاومت ۹۲٫۹۱ متوقف کند و راه را برای برگشت به سوی سطح ۹۱٫۵۶ هموار نماید.

از آنجاییکه امروز خبر خاصی در تقویم اقتصادی دیده نمی شود، بار دیگر توجه اصلی معامله گران به تحولات بازارهای سهام و اخبار منتشره در این خصوص خواهد بود و تا هنگامیکه قیمت نفت برنت دریای شمال در زیر سطح ۹۲٫۹۱ قرار دارد، روند کلی امروز همچنان نزولی و با هدف ۹۱٫۵۶ دلار/بشکه است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

 نفت برنت