تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم که امروز قیمت سطح حمایت ۸۸٫۲۹ دلار/بشکه را بشکند و چنانچه این سطح شکسته شود زمینه را برای سقوط بیشتر به سوی سطح ۸۶٫۲۵ فراهم می آورد که این هدف را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی تایید کرده اند.

از نظر ما این سومین موج از چرخه سه موجی می باشد که از سطح ۱۰۷٫۷۳ (بالاترین سطح روز ۲۰ ژوئن) تشکیل شده است و بررسی سطوح فیبوناچی نشان می دهد که سطح حمایت قیمت بر روی ۸۸٫۲۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) واقع شده بود که امروز صبح در زمان نگارش این تحلیل با قدرت شکسته شد و ما انتظار داریم که قیمت نفت خام در این موج نزولی C به سوی سطح ۸۶٫۲۵ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) ریزش کند.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که با توجه به ۲ کندل نزولی که در روزهای ۳ اکتبر و ۷ اکتبر ساخته شده این تاییدی بر استمرار حرکت نزولی بیشتر قیمت نفت خام است و بدین جهت، همچنان احتمال افزایش فشاری نزولی بر قیمت نفت وجود دارد.

در حال حاضر با توجه به نگرانی ها از رشد اقتصاد جهانی که توسط صندوق بین المللی پولی منتشر شد و این صندوق از کاهش رشد اقتصاد جهانی برای سومین بار در سال جاری هشدار داد، به همین خاطر قیمت نفت خام به شدت رو به کاهش گذاشته است.

بنابراین برای امروز تا زمانیکه قیمت در پایین سطوح مقاومت ۹۰٫۳۵ و ۹۰٫۸۲ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) قرار دارد، می توان در سطوح بالا اقدام به فروش کرد و از این روند کاهشی استفاده کرد.

در این صورت، برای قیمت نفت خام سبک آمریکا سطوح ۸۶٫۲۵ و ۸۴٫۲۱ دلار/بشکه را در روزهای آتی می توان پیشاپیش انتظار داشت و از این رو باید در انتظار ادامه سقوط قیمت نفت خام و حرکت به سوی رکوردهای نزولی جدید و پایین ترین سطوح در طی بیش از ۲ ساله گذشته بود.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال پیش بینی می کنیم که قیمت آن سطح حمایت ۹۱٫۵۶ دلار/بشکه را بشکند و چنانچه این سطح شکسته شود، منجر به کاهش بیشتر به سوی سطح ۸۹٫۸۸ می شود.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی از موج کاهشی c می باشد که این موج نزولی از سطح ۹۷٫۸۰ (بالاترین سطح روز ۳۰ سپتامبر) شروع شده است.

این بخش از موج نزولی که از بالاترین سطح روز ۲ اکتبر آغاز گردیده در درون الگوی گوه کاهشی (falling wedge) قرار گرفته که معمولا جز الگوهای ادامه دهنده کاهشی می باشد که هدفی در حدود سطح ۸۹٫۸۸ (خط فیبوناچی ۲۲۳٫۶ درصدی) را نشانه گرفته است.

لازم به ذکر است که سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۱۵۰ درصدی یعنی سطح مقاومت ۹۲٫۴۹ واقع شده است و چنانچه این سطح شکسته شود موجب تایید الگوی کف دو قلو در اطراف سطح ۹۱٫۵۶ می شود که می تواند هدفی در حدود سطح ۹۳٫۷۴ (خط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی) را نمایان سازد.

جریان اصلی نفت برنت دریای شمال همچنان نزولی است و تا زمانیکه قیمت در زیر سطح مقاومت ۹۲٫۴۹ (خط فیبوناچی ۱۵۰ درصدی) ادامه دارد، همچنان استراتژی نزولی را مد نظر قرار می دهیم.

گفتی است که امروز موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا ساعت ۱۸:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و پیش بینی می شود که از رقم قبلی ۱٫۴- میلیون بشکه به ۲٫۱+ میلیون بشکه افزایش یابد.

باید توجه داشت که هر چقدر موجودی ذخایر نفتی افزایش یابد این موضوع می تواند قیمت نفت را تحت فشارهای نزولی بیشتری قرار دهد که می تواند فروشندگان بیشتری را تا سطح ۸۹٫۸۸ دلار/بشکه جذب خود نماید که این هدف را در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت