تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

EurUsd:

دیشب پس از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا که در آن هیچگونه اشاره ی به افزایش نرخ بهره نشد، ایندکس دلار مقداری ضعیف شد و به همین خاطر امروز یورو تا آستانه ۱٫۲۷۹۰ تقویت شد اما قدرت ماندن در این سطح ۱٫۲۷۹۰ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۲۰۴۲ به ۱٫۳۹۹۵) را نداشت و دوباره نزول کرد و هم اکنون در تلاش برای شکست سطح ۱٫۲۷۰۰ می باشد.

محرک و یا چاشنی اولیه این حرکت مسلما صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا بوده که باعث اصلاح یورو تا بالاترین سطوح ۲ هفته گذشته گردید.

معمولا صورتجلسه نشست FOMC (نهاد تعیین کننده نرخ بهره ایالات متحده ) بیست روز پس از نشست منتشر می شود و در آن جزییات مباحث مطرح شده اعلام می شود که دیشب این صورتجلسه منتشر شد و هیچ اشاره ی به افزایش نرخ بهره نشد.

حتی در مورد رشد اخیر دلار و تبعات منفی آن بر بهبود اوضاع اقتصادی و کند تر شدن روند رشد تورم آمریکا به سوی هدف ۲% بانک فدرال رزرو ابراز نگرانی شد.

اما روند نزولی چند ماهه گذشته یورو نشان داده که حرکات اصلاحی جهت ماندگاری در بازار ایجاد نمی کند و تنها موجب امواج اصلاحی مقطعی می شود.

از این رو با گرفتن پوزیشن خرید میان مدت و بلند مدت موافق نیستیم و با توجه به اینکه روند نزولی ۴ ماهه کاملاً در جریان است، باید در انتظار شروع موج حرکت نزولی باشیم با این حال، در وضعیت کنونی باید در انتظار ماند تا با شروع حرکت های اصلاحی، در نرخهای بالا و نزدیکی سطوح مقاومتی که در پایین بدان اشاره کرده ایم اقدام به فروش نمود.

بنابراین از نظر بنیادی و مهمتر از همه اختلاف نرخ بهره بانک مرکزی اروپا با بانک مرکزی آمریکا ، یورو همچنان تحت فشار است و جدای از رفتار این چند روز و تقویت یورو نباید فراموش کرد که این ارز همچنان تحت فشار قرار درد و نیروهایی که انرا به پایین سوق می دهند قوی تر می باشند.

از تحلیل تکنیکال مقاومت مستحکمی در بالای نرخ ۱٫۲۷۹۰ قرار خواهد گرفت که این سطوح به ترتیب در نمودار زیر مشخص شده اند. اولین سطح مقاومت بر روی ۱٫۲۸۰۶ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۲۹۹۵ به ۱٫۲۵۰۱) ۱٫۲۸۲۷ (خط کیجون لاین) و ۱٫۲۸۴۵ (خط میانگین متحرک ۳۰ روزه) ۱٫۲۸۵۴ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۱٫۳۹۹۵ به ۱٫۲۵۰۱) سطح ۱٫۲۸۷۸ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۲۹۹۵ به ۱٫۲۵۰۱) تشکیل شده اند.

امروز آقای ماریو دراقی ریس بانک مرکزی اروپا بعد از ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت و از این رو، تمرکز بازار به این موضوع خواهد بود که آیا ایشان به سیاست های انبساطی کمّی (QE) اشاره خواهد کرد یا خیر.

در تقویم اقتصادی امروز، خبری خاصی منتشر نمی شود و بازار نیز کماکان در انتظار موضع گیریها و اظهارات مقامات اروپایی در خصوص سیاست های پولی باقی خواهد ماند.

در حال حاضر فروشندگان در تلاش برای فرود قیمت به نرخهای پایین ۱٫۲۷۰۰ هستند و اگر فروشندگان موفق به ادامه حرکت کاهشی به پایین سطح ۱٫۲۷۰۰ شوند، سطح حمایت بر روی نرخهای ۱٫۲۶۸۰ و ۱٫۲۶۷۰ خواهند بود.

در زوج ارز دلار – ین ژاپن نیز می توان انتظار داشت که امروز در نرخهای پایین یعنی بین سطوح نزدیکی ۱۰۷٫۶۰ و ۱۰۷٫۵۰ (استاپ خرید پایین آن) فرصتهایی برای ورود به پوزیشن خرید و در سطوح بالا یعنی نرخهای ۱۰۸٫۴۰ ، ۱۰۸٫۵۰ و ۱۰۸٫۸۰ فرصتهای برای ورود به پوزیشن فروش فراهم گردد.

در زوج ارز یورو – ین ژاپن نیز سفارشات خرید امروز در حوالی سطوح ۱۳۷٫۰۵ و ۱۳۷٫۰۰ سفارشات فروش امروز در منطقه نزدیکی ۱۳۷٫۸۵ ، ۱۳۷٫۹۰ و ۱۳۸٫۰۰ قرار دارند.

در جفت ارزهای مقابل ین ژاپن با توجه به جو ریسک گریزی و ریزش قیمت سهام و نفت که در بازارها شاهد هستیم از این رو، می بایست برای ورود به پوزیشن های خرید در نرخهای پایین احتیاط کرد و تنها با گذاشتن استاپ های کوتاه وارد معامله شد.

نمودار روند تغییرات روزانه جفت ارز یورو – دلار آمریکا

یورو