تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

EurUsd:

امروز به مناسب روز کریستف کلمب بازار اوراق قرضه آمریکا تعطیل است و اخبار چندانی در تقویم اقتصادی آمریکا دیده نمی شود و در چنین حالتی، فرصتهایی برای ورود مجدد به پوزیشن فروش یورو ایجاد می شود.

امروز در محدوده نرخهای ۱٫۲۷۰۰ ، ۱٫۲۷۲۰ ، ۱٫۲۷۳۰ ، ۱٫۲۷۴۰ (اطراف خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) و ۱٫۲۷۵۰ فرصتهای بسیار مناسبی برای ورود به پوزیشن فروش دیده می شود و معامله گران با رسیدن قیمت به نرخهای بالاتر اقدام به فروش خواهند کرد.

از این رو، انتظار می رود هرگونه حرکت صعودی به بالای سطح ۱٫۲۷ دوام چندانی نداشته باشد و انتظار داریم قیمت مجدد به زیر سطح ۱٫۲۶۳۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته گذشته) و سپس ۱٫۲۵۱۲ (خط بولینگر باند ۳۰ روزه گذشته) سقوط کند.

هفته گذشته نیز آقای دراقی ریس بانک مرکزی اروپا (ECB) به مساله کاهش رشد اقتصادی و عدم میل شرکتها و خانوارها به سرمایه گذاری در منطقه اتحادیه اروپا اشاره کرد و بازار از این سخنان احتمال تصمیم بانک مرکزی برای محرکهای اقتصادی را تلویحاً استنباط نمود و با توجه به مشکلات حاکم بر اقتصاد منطقه اتحادیه اروپا، اخبار ضعیف اقتصادی و اختلاف نرخ بهره، تضعیف یورو کماکان ادامه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که امروز در زوج یورو – دلار، سطح حمایت ۱٫۲۶۰۵ – ۱٫۲۶۰۰ سپس ۱٫۲۵۸۰ الی ۱٫۲۵۷۵ سرنوشت یورو را تعیین خواهند کرد. در صورت شکسته شدن این سطوح (مخصوصا منطقه ۱٫۲۵۸۰ – ۱٫۲۵۷۵)، حرکت نزولی یورو با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت و در غیر این صورت، این منطقه سکوی یک حرکت اصلاحی دیگر یورو را تشکیل خواهد داد.

در سایر تحولات و در زوج ارز دلار – ین ژاپن قیمت آن عمدتا به خاطر جریان ریسک گریزی در تلاش برای عبور از سطح حمایت اصلی ۱۰۷٫۰۰ است و هر چند یک حرکت اصلاحی به سوی منطقه ۱۰۷٫۵۰ تشکیل شده است با این وجود، تشکیل حرکت صعودی قوی چندان مطمئن نیست زیرا سفارشات فروش امروز به ترتیب در دو منطقه نزدیکی ۱۰۷٫۴۵- ۱۰۷٫۵۰ و ۱۰۷٫۷۵ – ۱۰۷٫۸۰ قرار دارند. سفارشات خرید امروز نیز به ترتیب در منطقه نزدیکی ۱۰۷٫۰۰ ، ۱۰۶٫۸۰ و ۱۰۶٫۷۰ وجود دارند.

در زوج ارز یورو – ین ژاپن نیز بطور کلی و همچنان به خاطر جریان ریسک گریزی در تصویر کوتاه مدت و میان مدت، حرکت به نفع فروشندگان است و قیمت این زوج ارز امروز به پایین ترین سطح ۱۱ ماهه گذشته سقوط کرد. برای امروز می توان به ترتیب در سطوح ۱۳۶٫۴۰ ، ۱۳۶٫۵۰ ، ۱۳۶٫۷۰ و سپس منطقه ۱۳۷٫۰۰ الی ۱۳۷٫۱۰ اقدام به فروش کرد.

برای امروز همچنین برخی از سفارشات خرید زوج ارز یورو – ین ژاپن در منطقه نزدیکی ۱۳۵٫۶۰ و ۱۳۵٫۵۰ قرار دارند و چنانکه سطح ۱۳۵٫۵۰ با قدرت شکسته شود، احتمال سقوط بیشتر قیمت یورو در مقابل ین ژاپن وجود دارد.

**********************************

برای شاخصی که ارزش دلار آمریکا را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند پیش بینی می کنیم که از آنجایی که حرکت اصلاحی اخیر در اطراف خط روند حمایت در حوالی سطح ۸۴٫۴۵۵ مورد حمایت قرار گرفته است، در هفته جاری قیمت آن سطح مقاومت ۸۷٫۱۵۵ را تاچ کند.

حرکت کاهشی قیمت از سطح ۸۶٫۷۴۶ (بالاترین سطح روز ۳ اکتبر) صرفا یک پول بک و حرکت برگشتی به سوی خط روند نزولی رسم شده از سطح ۸۹٫۶۲۴ (بالاترین سطح روز ۴ مارس ۲۰۰۹) به این سو می باشد.

پس از آنکه قیمت ایندکس دلار موقتا به زیر این خط روند رسید سریعا دوباره خود را به بالای آن رسانده است که این خود نشان دهنده تکمیل شدن موج برگشتی و اصلاحی قیمت می باشد که قبلا از سطح ۸۶٫۷۴۶ در واکنش به انتشار صورتجلسه هفته گذشته بانک مرکزی آمریکا آغاز شده بود.

بررسی امواج الیوت ویو بیانگر آن است قیمت ایندکس هنوز در موج افزایشی (۳) یا موج (C) در حرکت است و طبق بررسی سطوح فیبوناچی سطح مقاومت قیمت بر روی ۸۷٫۱۵۵ و حمایت بر روی نرخ ۸۴٫۳۹۲ یعنی به ترتیب خطوط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی فیبوناچی ساخته شده است و حتی اگر هم در هفته جاری ایندکس دلار مجدد به زیر این خط روند برسد حرکت نزولی آن بسیار محدود و جزئی تا سطح حمایت ۸۴٫۳۹۲ خواهد بود.

بنابراین برای هفته جاری این هدف ۸۷٫۱۵۵ برای ایندکس دلار آمریکا کاملاً قابل تحقق است زیرا در مسیر آن سطوح مقاومت خاصی وجود ندارد و از سوی دیگر این سطح همراستا با خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی است.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار