فرود دلار به ین ژاپن به زیر سطح روانی ۱۰۰  

روز گذشته یکی از بیادماندنی ترین روزهای بازار بود . چنین روزهایی در طول فعالیت یک معامله گر (Trader) کم پیش می آید . متاسفانه بسیاری از معامله گرانی که از حد ضرر (Stop loss) در معاملاتشان استفاده نمی کنند ، در این روزها دچار ضررهای سنگین می شوند و یا حتی ممکن است کل دارایی خود را از دست بدهند .

وجود چنین روزهایی اهمیت بکار بردن استاپ لاس را به خوبی نشان می دهد . متاسفانه اما بسیار دیده شده که بعضی معامله گران برای کسب سودهای کوچک بدون استاپ لاس وارد بازی می شوند و با تحمل فشار های روانی آنقدر صبوری می کنند تا نرخ به قلمرو مثبت بخزد و آنگاه با سودی ناچیز معامله را می بنندند .

سابقه معاملاتی این عده را اگر مشاهده کنید می بینید که تعداد زیادی سود کم ثبت شده و تنها یک ضرر . اما همان یک ضرر برای تمامی سودها کافی است . به قول جان مورفی ، یکی از تحلیل گران برجسته تکنیکال ، سودهای کوچک مقدمه ضررهای بزرگ هستند .

بگذریم …

*****************

ین اینروزها سلطان مطلق بازار است . همانطور که قبلا نیز عرض کردم ارزی که مدتی نه چندان دور آنچنان نحیف و تکیده شده بود که در برابر تمامی ارزها سقوط می کرد این روزها آن هم نه با قدمهایی آهسته که با پرشهایی حیرت انگیز در حال قوی شدن است .

اعداد رند همیشه برای فعالان بازار از اهمیت خاصی بر خوردار بوده است و نسبت به آن واکنش نشان می دهند . یکی از این اعداد مهم نرخ ۱۰۰ در برابری دلار نسبت به ین ژاپن می باشد .  دیروز روزی بود که ارزش این زوج ارز به کمتر از سطح ۱۰۰ رسید و روز گذشته پس از حدود یک ماه تثبیت این زوج ارز بالای این عدد ، شاهد سقوط آن تا سطح ۹۸٫۸۵ بودیم .

تنها در برابر دلار نوسان دیروز ین به بیش از ۲۰۰ پیپ رسید که حقیقتا جالب توجه است . دلار استرالیا ، دلار نیوزلند، یورو و پوند نیز به شدت در برابر ین ضعیف شدند . بیشترین ضعف متعلق به دلار استرالیا و دلار نیوزلند بود.

 به عبارتی اگر یک بار برندگان و بازندگان دیروز را مرور کنیم می بینیم که ارزهای همچون دلار استرالیا و نیوزلند، یورو و پوند که نرخ بهره بالایی دارند در برابر ین که پایینترین نرخ بهره را دارد به شدت تضعیف شدند. به این پدیده می گویند Unwinding Carry Trade (ابطال معاملات انتقالی ) که در روزهای پیشین در رابطه با آن صحبت کردیم . بنابراین ین ژاپن همچنان در این آشفته بازار به عنوان پناه امن محسوب می شود و همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده است .

در نگاهی که در تحلیل هفتگی سایت به بازار داشتیم نوشتیم که عواملی که بازار را چنین آشفته کرده همچنان پا برجا هستند و تنها عوامل تکنیکی و رسیدن به مناطق اشباع می تواند جلوی امواج را بگیرد . بورسهای بین المللی نیز اگرچه گاه و بیگاه سر از آب بیرون می آورند و نفسی می کشند اما همچنان در منطقه منفی هستند که این موجب کاهش بیشتر زوج ارز USDJPY خواهد شد .  

با توجه به اینکه تا روز جمعه ( گزارش اشتغال ماهیانه آمریکا ) انتظار شاخص مهمی را نیز نداریم فضای بازار همانند روزهای گذشته است و ما در یک روند کاملا نزولی برای زوج USDJPY به سوی ۹۷٫۴۰ ( سقف ابر ایچیموکو – سبز رنگ ) قرار داریم.

در چارت زیر در صورتی که این اتفاق رخ دهد و این زوج ارز به زیر خط میانگین متحرک ۵۵ روزه  یعنی سطح ۹۸٫۶۰ کاهش یابد ، از این فرصت برای ایجاد یک موج نزولی دیگر استفاده خواهد کرد و تا منطقه ۹۷٫۴۰ و حتی تا سطح ۹۵٫۴۳ ( کف ابر ایچیموکو – سبز رنگ ) پایین خواهد آمد که در نمودار زیر به وضوح مشخص گردیده است .  

بنابراین با توجه به قرار گرفتن عمده سفارشات فروش بالای منطقه ۱۰۰٫۴۰ و ۱۰۰٫۵۰ ما از هم اکنون روند نزولی را برای دلار در مقابل ین ژاپن ادامه دار پیش بینی می کنیم و هنوز هم احتمال استمرار حرکت نزولی تا منطقه ۹۷٫۴۰ و ۹۵٫۴۳ پابرجاست.

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپنین ژاپن