تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

نفت خام سبک آمریکا پس از آنکه در روز پنجشنبه نتوانست در پایین سطح ۷۹٫۵۰ دلار/بشکه تثبیت شود، به محدوده خنثی بازگشت و قیمت به نرخهای بالا اصلاح کرد.

آمارهای مثبت اقتصادی آمریکا و کاهش موجودی ذخایر بنزین آمریکا به کمترین سطح خود در طی ۲ ساله گذشته از عوامل اصلی این حرکت اصلاحی بودند.

بر همین اساس اطلاعات آمریکا ایالات متحده نشان داد که موجودی ذخایر بنزین آمریکا ۴ میلیون بشکه کاهش داشته و به کمترین سطح خود از نوامبر ۲۰۱۲ به این سو رسیده است و این در حالی است که پیش بینی می شد ۱٫۲- میلیون بشکه کاهش یابد و همین علیرغم کاهش موجودی ذخایر نفتی آمریکا موجب اصلاح قیمت گردید.

از منظر تحلیل تکنیکال برای قیمت نفت خام سبک آمریکا امروز پیش بینی می کنیم که قیمت آن ابتدا به سوی سطح ۸۱٫۷۰ دلار/بشکه اصلاح کند و پس از آن به ۸۲٫۸۹ برسد.

حرکت اصلاحی که از سطح ۷۹٫۷۸ (پایین ترین سطح روز ۱۶ اکتبر) آغاز گردیده صرفا در موج (۴) یعنی چهارمین موج از چرخه سه موجی می باشد که از سطح ۹۴٫۹۰ (بالاترین سطح روز ۳۰ سپتامبر) آغاز گردیده است.

این موج در قالب سه موج تشکیل شده است و تا کنون موج اول در اطراف سطح مقاومت ۸۴٫۸۱ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از کاهش ۹۲٫۹۶ – بالاترین سطح روز ۱ اکتبر – به ۷۹٫۷۸) تکمیل گردیده است.

از نظر بررسی امواج الیوت ویو ، موج b هنوز به طور کامل تکمیل نشده است و به خاطر همین ممکن است که قیمت را به سطح ۸۱٫۷۰ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) برساند.

این موج احتمالا به صورت کامل یا نیمه کامل معکوس شود و در موج افزایشی c قرار گیرد که قیمت را تا سطح ۸۲٫۸۹ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) یا حتی ۸۴٫۸۱ دلار/بشکه برساند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

قیمت نفت برنت دریای شمال همانگونه که در نمودار زیر مشاهده می کنید برای امروز با سطح مقاومت ۸۶٫۶۷ دلار/بشکه مواجه است و به سطح ۸۵ اصلاح خواهد کرد تا کپ (Gap) نمودار روزانه را پر کند.

از نظر تحلیل تکنیکال این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی C قرار گرفته که این موج از سطح ۱۱۵٫۷۱ (بالاترین سطح روز ۱۹ ژوئن) تشکیل شده است و این سطح می تواند مانع از هر گونه حرکت اصلاحی بیشتر قیمت نفت برنت گردد.

هر چند که کپ ایجاد شده در نمودار روزانه به خاطر سررسید معاملات نفت از قراردادهای ماه نوامبر به دسامبر است اما می بایست به سطوح مختلف حمایت و مقاومت فیبوناچی توجه کرد.

در حرکت افزایشی چناچه سطح مقاومت ۸۶٫۶۷ با قدرت شکسته شود موجب افزایش نفت برنت به ۸۹٫۱۰ می شود. با این حال، می بایست این حرکت اصلاحی را با دقت تحت نظر داشت زیرا ممکن است این حرکت اصلاحی متوقف شده و موج C حرکت نزولی برای اصلاح قیمت نفت برنت به هدف ۸۵ دلار/بشکه آغاز گردد.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت