تحلیل چشم انداز شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) در هفته جاری

برای شاخصی که ارزش دلار آمریکا را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند پیش بینی می کنیم که این هفته قیمت آن دوباره به سوی سطح مقاومت ۸۷٫۱۵۵ افزایش یابد زیرا چنین به نظر می رسد که قیمت توانسته حرکت اصلاحی اخیر خود را که در برخورد به این سدّ مقاومت شکل گرفته کامل کند.

در نمودار زیر مشخص است که این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی (۳) یا موج C شکل گرفته که این موج از سطح ۷۸٫۹۰۶ (پایین ترین سطح روز ۸ مه) آغاز شده است.

حرکت اصلاحی که در واکنش به این سطح مقاومت بوجود آمده تنها توانست که در روز پنجشنبه تا سطح ۸۴٫۴۷۲ پایین آید و پس از آن شاهد افزایش دوباره ایندکس دلار آمریکا به بالای سطح ۸۵ بودیم که این خود نشان دهنده از سرگیری موج افزایشی (۳) می باشد.

برای هفته جاری سطح حمایت قیمت بر روی ۸۴٫۳۹۲ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) تشکیل است و چنانچه این سطح حمایت شکسته شود تنها موجب کاهش اندک قیمت به سطح ۸۴٫۰۷ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۷۹٫۷۴۰ – پایین ترین سطح ۱ جولای- به ۸۶٫۷۶۴ – بالاترین سطح روز ۳ اکتبر) می شود.

بنابراین برای این هفته معامله گران در کوتاه مدت ترجیح می دهند در روند افزایشی ایندکس دلار آمریکا حرکت کنند و در واقع، تصمیم نهایی برای تعیین جهت حرکت ایندکس دلار بستگی به آن دارد که آیا سطح حمایت ۸۴٫۳۹۲ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) پایدار خواهد ماند یا نه که به نظر ما خریداران را به سوی خود ترغیب خواهد کرد.

از این رو خریداران بار دیگر وارد بازار خواهند شد و این سطح ۸۴٫۳۹۲ اکنون به عنوان حمایت عمل کرده و انتظار می رود در هفته جاری ایندکس دلار آمریکا در موج افزایشی (۳) یا موج C دوباره به نزدیکی ۸۷٫۱۵۵ نزدیک شود که در نمودار زیر مشاهده می کنید.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

ایندکس دلار