تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

دیروز همانطور که پیش بینی کرده بودیم قیمت جدید نفت خام سبک آمریکا با شکست سطح ۸۱٫۷۰ دلار/بشکه تا حدود سطح ۸۰٫۷۶ سقوط کرد اما این حرکت نزولی ناکام ماند و قیمت قادر به عبور از سطح ۸۰٫۷۶ نشد و دوباره به بالای سطح ۸۱٫۷۰ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) بازگشت و هم اکنون در تلاش برای شکست سطح مقاومت ۸۲٫۸۹ می باشد که این سطح محل برخورد قیمت به سطح فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی می باشد.

افزایش امروز قیمت نفت عمدتا به خاطر رشد تقاضای چین بوده است زیرا امروز اعلام شد که تقاضای ضمنی خرید نفت چین در ماه سپتامبر با رشد ۶٫۲ درصدی به ۱۰٫۳ میلیون بشکه افزایش یافته است که این میزان بیشترین رشد تقاضای خرید نفت از ماه فوریه به این سو می باشد.

به باور ما رشد تولید صنعتی چین، ممکن است افزایش تقاضای نفت خام را به مرور زمان افزایش دهد اما با وجود تقاضای زیاد نفت توسط چین، امروز اعلام شد که رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه سوم سال کاهش یافته که این ضعیف ترین رشد از سالهای بحران مالی جهانی ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ به این سو می باشد و هم اکنون آمار ضعیف اقتصادی چین این انتظارات را بالا برده که دولت چین ممکن است برای جلوگیری از کاهش رشد اقتصادی اقدامات گسترده و بسته محرّک مالی جدیدی را تدوین کند.

به باور ما رشد ضعیف اقتصادی چین به نگرانی در مورد چشم انداز اقتصاد جهانی دامن خواهد زد و در تازه ترین گزارش، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی خود را از رشد تقاضای نفت در جهان برای سال آینده کاهش داده است.

برخی از اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت نیز نشان داده اند که در آستانه نشست اوپک در ۲۷ نوامبر تمایلی به کاهش سطح تولیدات خود ندارند و برخی دیگر اعضا نیز با توجه به کاهش قیمت نفت در حال آماده سازی بودجه سال آینده خود هستند. بنابراین برای امروز باید به انتظار ماند تا اینکه سطوح حمایت و مقاومت جدید شکسته شود و جهت قیمت نفت خام سبک آمریکا مشخص گردد.

شکسته شدن یکی از این سطوح می تواند مسیر حرکت امروز را مشخص کند و در حرکت صعودی اگر امروز سطح مقاومت ۸۲٫۸۹ شکسته شود، می توان به انتظار صعود تا سطح ۸۴٫۸۱ باشیم و این در حالی است که در حرکت نزولی شکسته شدن سطح ۸۰٫۷۶ می تواند فرصتی برای ورود مجدد به پوزیشن فروش با هدف ۷۹٫۷۸  باشد که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید.

در حال حاضر همانطور که در نمودار زیر مشخص است حرکت قیمت نفت خام سبک آمریکا در روندی خنثی قرار دارد و از این رو، تا زمان شروع یک حرکت مشخص می بایست به انتظار شکست یکی از سطوح مقاومت ۸۲٫۸۹ یا سطح حمایت ۸۰٫۷۶ دلار/بشکه بود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال دیروز هر چند شاهد اصلاح قیمت تا نزدیکی ۸۸٫۰۰ دلار/بشکه بودیم اما پیش بینی می کنیم که قیمت آن امروز با توجه به آنکه هنوز نتوانسته با یک کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۸۶٫۶۷ دلار/بشکه بسته شود، دوباره به سوی سطح ۸۲٫۸۷ کاهش یابد.

در چارت زیر مشخص است که این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج کاهشی C تشکیل شده که این موج از سطح ۱۱۵٫۷۱ (بالاترین سطح روز ۱۹ ژوئن) شروع شده است.

همانطور که روز گذشته گفتیم این موج کاهشی از پتانسیل خوبی برای کاهش به سطح ۷۷٫۷۰ برخوردار است که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی می باشد.

در مجموع به باور ما حرکت پنج موجی قیمت که از سطح ۹۹٫۶۱ (بالاترین سطح روز ۱۷ سپتامبر) آغاز گردیده هنوز تکمیل نشده است زیرا موج آخر این چرخه از امواج الیوت یعنی موج ۵ هم اکنون در حال فرود قیمت به سوی سطح ۸۲٫۸۷ می باشد.

شایان به ذکر است که در حرکت صعودی تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۸۸٫۰۰ می بایست منتظر تقویت قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی سطح ۹۰ باشیم.

از این رو تا زمانیکه قیمت نفت برنت در پایین سطح مقاومت ۸۶٫۶۷ و ۸۸٫۰۰ تثبیت شده است می تواند مجدد فرصتی برای ورود به پوزیشن فروش با هدف ۸۲٫۸۷ یا حتی پایین تر یعنی ۷۷٫۷۰ دلار/بشکه بوجود آورد که این هدف در نمودار پایین دیده می شود.

نمودار روند تغییرات روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت